Vakantiefotomaand augustus 2011
29 augustus | |||||||||||||
Stoom in de Harz | |||||||||||||
28 augustus |
NS 3737 bestaat 100
jaar (op 28/08) en
werd feestelijk in
de bloemetjes gezet
in het
spoorwegmuseum van
Utrecht op 27
augustus 2011 Fotoreportage Spoorwegmuseum Utrecht |
||||||||||||
27 augustus | |||||||||||||
26 augustus | Dampfbahn Furka Bergstrecke | ||||||||||||
25 augustus | |||||||||||||
De door stoomlocomotieven geduwde nostalgische wagons doen er een uur over om het hoogteverschil van 1678 meter te overbruggen tijdens de 7,5 kilometer lange rit. Geniet tijdens de rit van het prachtige uitzicht over de Brienzersee In 1892 gingen de eerste passagiers naar boven. Boven aangekomen is het heerlijk toeven op het terras of bereik na een kleine wandeling de top op 2350 meter met onder andere een prachtig uitzicht op het Grimselgebergte info: http://www.brienz-rothorn-bahn.ch/ | |||||||||||||
18 augustus |
253 met een trein
naar Brussel-Zuid te
Maastricht, 22 juli
2011 Maastricht is zeker een bezoekje waard! |
||||||||||||
17 augustus | As, 21 juli 2011 | ||||||||||||
16 augustus | Houthalen-Helchteren 19 juli 2011 | ||||||||||||
15 augustus |
De stoomloc Nr. 1 "Furkahorn"
trekt in het
zomerseizoen één van
de twee
personentreinen die
over de
Furka-Bergstrecke
rijden. De loc is
gebouwd bij
machinefabriek SLM
in Winterthur in
1913 en ze is in
1990 door de DFB uit
Vietnam gehaald.
Sinds 1992 is de
stoomloc weer actief
op de
Furka-Bergstrecke.
De maximumsnelheid
van de loc bedraagt
op spoor zonder
tandrad 45 km/h en
op sporen met
tandrad 25 km/h. Foto genomen in het depot van Realp op 15 juli 2011 Fotoreportage |
||||||||||||
14 augustus | Eén van de mooiste en meest bekende fotopunten op de Dampfbahn Furka Bergstrecke is ongetwijfeld de Steffenbachbrücke. Deze klapbrug wordt elke winter afgebroken om verwoesting door lawines te voorkomen. De Steffenbachbrücke is te herkennen aan de ijzeren portalen voor en na de brug. Deze portalen worden bij de op- en afbouw van de brug gebruikt om de kabels te geleiden die het klapgedeelte van de brug ophijsen en laten zakken. Deze brug kan men na een uurtje wandelen bereiken vanuit Realp. Foto genomen op 15/07/2011 | ||||||||||||
13 augustus |
Op de terugweg van
de Steffenbachbrücke,
even voor Realp kon
ik deze foto nemen. De stoomtrein rijdt hier de Wilerbrücke over. Deze brug, die vroeger uitgevoerd was als boogbrug met meerdere gemetselde pijlers, is na heftige regenval in de jaren '50 van de vorige eeuw door de rivier de Furkareuss verwoest. Men heeft de brug destijds herbouwd als stalen constructie met nog maar één pijler in het midden van de brug. |
||||||||||||
12 augustus |
Loc 4 en 7 van de
Dampfbahn
Furka-Bergstrecke te
Gletsch, 9 juli 2011 Fotoreportage Gletsch |
||||||||||||
11 augustus | Peschiera Del Garda | ||||||||||||
10 augustus |
In de Pyreneeén
vanaf Cauterets tot
Lourdes loopt er een
prachtige wandeling
vanaf het station
Cauterets 950 m
boven de zeespiegel
tot in het dorpje
Pierrefitte-Nestalas
511 m. Fotoreportage |
||||||||||||
9 augustus | Op een kleine 150km over de Belgische grens kan je de chemin de fer de la baie de Somme terugvinden. De spoorlijn is gelegen aan de Picardische kust en bestaat hoofdzakelijk uit smalspoor, doch is er klein gedeelte waar er ook normaalspoor ligt. De volledige spoorlijn is 27km lang en brengt je van le Crotoy naar Cayeux-sur-Mer. De uitvalsbasis van de vereniging is het charmante dorpje Saint-Valery-Sur-Somme, van daaruit vertrekt er een trein met dieseltractie richting Cayeux-sur-mer en stoomtractie richting le Crotoy. Het mooie aan deze vereniging is het kustgevoel dat je krijgt als je door de baai boemelt en bovendien rijden ze met een Haine-Saint-Pierre stoomloc en houten rijtuigen van Belgische makelij. | ||||||||||||
8 augustus | Banyuls-sur- Mer tot Cerbère | ||||||||||||
7 augustus | In Stalden (Zwitserland), op de splitsing van de autoweg naar Zermatt en Saas Fee, staat een oud-locomotief van de GornergratBahn opgesteld als monument. Stalden, 11 juli 2011 | ||||||||||||
6 augustus | Fotoreportage Gornergrat Bahn - the matterhorn railway 11 juli 2011 | ||||||||||||
5 augustus |
Portbou 8 juli
2011 Portbou is vooral bekend door zijn spoorwegstation aan de Spaanse zijde op de spoorlijn Perpignan-Barcelona. Omdat Frankrijk en Spanje verschillende spoorwijdten hebben, zijn de grensstations van Cerbère en Portbou nogal druk met het omsporen van goederenwagons en moeten internationale treinreizigers overstappen. Fotoreportage |
||||||||||||
4 augustus |
op 26/05/2011 rijdt
een Stadler GTW 2/6
van Thurbo over de
brug aan de Rijn
watervallen op weg
naar Schaffhausen. Fotoreportage |
||||||||||||
3 augustus |
Niederaudorf is een
dorpje aan de
spoorlijn Rosenheim
- Kufstein. In
Niederaudorf is een
klooster met de naam
Reisach bij de
overweg bij dat
klooster zijn de
foto's gemaakt. Loc
111 023-8 heeft een
regionale trein van
Kufstein naar
Rosenheim aan de
haak. Fotoreportage |
||||||||||||
2 augustus |
vzw Kolenspoor Fotoreportage |
||||||||||||
1 augustus |
Mallorca, 11/07/2011 Reizen tussen Palma de Mallorca en de Port de Soller, aan boord van de elektrische trein. Deze spoorwegverbinding, die werd geopend in 1912, staat bekend als één van de meest aantrekkelijke in heel Europa. De spoorlijn is al in 1929 geëlektrificeerd en ze rijden nog steeds met de voertuigen van die tijd. |