Furka-Bergstrecke
Fotoreportage van zaterdag 21 augustus tot 27 augustus 2011
 Op  27 augustus viel er sneeuw

Realp     15 juli 2011
Station Realp DFB bestond tot eind jaren '90 van de vorige eeuw uit niet veel meer dan zeecontainers en een klein wachthok. Niet echt een gezellig vertrekpunt voor een reis met één van de prachtige stoomlocomotieven van de DFB. Daarom werd  besloten tot de bouw van een gezellig en professioneel stationnetje in de stijl van een Zwitsers chalet. In het station bevinden zich naast de kaartverkoop, ook een souvenirwinkel en het kantoor van de treindienstleider. Vanuit Realp worden de verschillende baanvakken tot aan Oberwald door deze treindienstleider nauwlettend in de gaten gehouden.

Stoomlocomotief HG 3/4 Nr. 1 "Furkahorn"
De stoomloc Nr. 1 "Furkahorn" trekt in het zomerseizoen één van de twee personentreinen die over de Furka-Bergstrecke rijden. De loc is gebouwd bij machinefabriek SLM in Winterthur in 1913 en ze is in 1990 door de DFB uit Vietnam gehaald. Sinds 1992 is de stoomloc weer actief op de Furka-Bergstrecke. De maximumsnelheid van de loc bedraagt op spoor zonder tandrad 45 km/h en op sporen met tandrad 25 km/h.

  
Gletsch
Het gehucht Gletsch ligt op 1759 m hoogte in Zwitserland, Wallis. Het maakt deel uit van de gemeente Oberwald en is eigenlijk niet meer dan een groot oud luxe-hotel (Glacier du Rhône), dat na jaren gesloten te zijn geweest weer in gebruik is genomen omdat het als een monument wordt beschouwd.   (foto's 9 juli 2011)

De naam Gletsch is afgeleid van de Rhônegletsjer, waarvan het dorp aan voet het ligt. Daarmee ligt het tevens aan de bron van de rivier de Rhône, die ter plaatse Rotten wordt genoemd. Het door de gletsjer gevormde bekken aan welks uitgang het ligt werd in 1850 grotendeels door de gletsjer bedekt, in 1920 alleen nog het achterste gedeelte. Nu heeft de gletsjertong zich zo ver teruggetrokken dat de gletsjer vanuit Gletsch vrijwel niet meer te zien is; men ziet vooral de grote kale rotswand die hij eens bedekte. Het verloop van de Furkapasweg, aangelegd in 1866, geeft nog een indruk van de toenmalige omvang van het ijs.

Gletsch ligt aan de splitsing van twee paswegen, de Furkapas en de Grimselpas, en het heeft een station van de museumspoorweg Dampfbahn Furka-Bergstrecke. Beide paswegen zijn 's winters gesloten, evenals de toegangsweg vanuit Brig en de spoorweg. Gletsch is in de winter geheel verlaten.

 (foto's 15 juli 2011)