Foto van de dag
augustus 2011

Vakantiefotomaand augustus 2011

3826

31 augustus 2011

NMBS Historisch 2011/35
Op vrijdagavond 9 juli 1999 kwam de 1501 met een stam M5 rijtuigen leeg uit Welkenraedt in Luik Guillemins aan. De trein was als P-trein uit Brussel naar Welkenraedt gereden. In Luik komt de 8221 de trein oppakken. Ze gaat de complete trein terug duwen naar de opstelsporen, waar de trein het hele weekeinde zal blijven staan om op maandagmorgen weer als P-trein naar Brussel terug te keren.

3825

30 augustus 2011

 

3824

29 augustus 2011

 

3823

28 augustus 2011

5528+5533 met 2 100T (Charleroi en Schaarbeek) kranen van Gottwald in Flémalle. 95401: Charleroi-AT > Kinkempois-Formation. 28/08/2011

3822

27 augustus 2011

5507 met een bovenleidingstrein van Duchenne in Engis. 96623: Tamines-Garage - Kinkempois-Formation
28/08/2011

3821

26 augustus 2011

Lier 17/08/2011

3820

25 augustus 2011

 

3819

24 augustus 2011

NMBS Historisch 2011/34
Voor deze NMBS Historisch heb ik een foto uit het donkere jaargetijde. Op 20 december 1998 mag de 2354, vroeg in de morgen, in Aken Hbf een skitrein ophalen en de trein richting Brussel slepen. De trein is gevormd uit I4 slaaprijtuigen. Door het winterweer en het vroege uur is het geen zonnig plaatje geworden.

3818

23 augustus 2011

 

3817

22 augustus 2011

Na het gala op de Bocq werden de hoofdrolspelers van TSP teruggebracht naar hun basis, Spontin 20 augustus 2011

Nieuwe foto's bij de reportages van het Gala op de Bocq en van de viering van 150 jaar lijn Gent-Maldegem

3816

21 augustus 2011

Momenteel is het in België een aan en af rijden van Desiro's, bijna wekelijks worden er stellen naar België gebracht en gaan er ook terug naar Duitsland. Zo ook op vrijdag 19-08-2011 werden de 08001 & 08003 terug gebracht naar Siemens in Duitsland. Voor het nodige remgewicht waren er 2 resto rijtuigen, 1 DMS en 1 I6/I10 rijtuig aan de samenstelling toegevoegd.     Foto's werden genomen bij passage in Hoeselt

3815

20 augustus 2011

onder een dreigende hemel is CR 992 om 16u14 (op tijd) als L-trein Brugge - Gent - Mechelen aangekomen te Drongen.
Loc 1802 met zijn sleep I11'en passeert met een serieuze vertraging (± 1/2 uur) naar Oostende.
De donkere wolken zijn de voorboden van een aangekondigde dood: Drongen station haalt het einde van de maand niet meer.
De werken voor het op 4 sporen brengen van L50A gaan met rasse schreden vooruit.

3814

19 augustus 2011

Op Woensdag 17 augustus 2011 mocht Trainsport nog eens een autotrein verzekeren van Ford Genk naar Vlissingen. Ondanks dat er een Class 66 was voorzien kwam deze G2000 met nr V206 opdagen. De foto's tonen de trein op de bundel in Ford Genk en bij het verlaten van de Ford.

3813

18 augustus 201

We kregen een antwoord van Marc Petit op de vraag van de stoomloc van Tessenderlo.
Betreft de Tessenderlo-tenderloc "Simone". Marc kent deze machine van toen ze nog voor de TTZ (Toeristische Trein Zolder) reed. Beide foto's zijn toen genomen. "Simone" droeg het nummer 46 en werd in 1926 gebouwd door La Hestre. In 1982 werd deze 020T-loc door TTZ in dienst genomen en was afkomstig van Tessenderlo Chimie. Toen de Limburgse steenkoolmijnen sloten werd TTZ opgedoekt in ging over in de LSV of Limburgse Stoomtrein Vereniging die na veel intern gekibbel tenslotte de vzw Kolenspoor As werd die echter enkel van dieseltractie gebruikt maakt.
Meer info op de website van Marc Petit: Beelden tussen Rails op de pagina "Retro-Rail 5

 Sven Franckaert van SDP antwoordt dat deze loc nog een van de enige is die zo dicht staat dan waar ze ooit gereden heeft.
Jojo nu bij VZW Stoomtrein Dendermonde - Puurs;
Magada bij Museum Buurtspoorweg;
Bebert bij VZW Stoomcentrum Maldegem;
Nestor die staat ergens als museumstuk op een rondpunt.

3812

17 augustus 2011

NMBS Historisch 2011/33
De laatste jaren van hun actieve bestaan werd de reeks 25.5 ingezet vanuit de stelplaats Kinkempois. Daarbij werden de locs ook internationaal ingezet. De 2557 vertrekt vanuit het Nederlandse station Sittard met een containertrein naar Kinkempois via Maastricht en Visé. Dat waren nog eens tijden! Maar helaas allemaal historie.

3811

16 augustus 2011

Nieuwe foto's van 14 augustus bij de rubriek Gala van Historische Stoom- & Diesellocomotieven

3810

15 augustus 2011

150 Jaar Spoorlijn Gent-Eeklo   13,14 en 15 augustus 2011

3809

14 augustus 2011

150 Jaar Spoorlijn Gent-Eeklo   13,14 en 15 augustus 2011

3808

13 augustus 2011

Gala van Historische Stoom- & Diesellocomotieven in de pittoreske Bocqvallei
13, 14 & 15 augustus 2011

3807

12 augustus 2011

Het Spoorcentrum Maldegem is weer een museumstuk rijker.
Transport goederenwagon Maldegem 11/08/2011

3806

11 augustus 2011

De 2008 is met trein 39340 Gent-Genk op weg, en heeft de 2377 en de 2374 mee op sleep.
Schellebelle, 15/07/2011.

3805

10 augustus 2011

NMBS Historisch 2011/32
Tot slot van de reportage over het 150-jarig bestaan van de spoorlijn Luik - Herbesthal - Aken - Keulen is hier een mooi overzicht te zien van het materieel dat in Luik Guillemins tentoongesteld werd op 16 oktober 1993. Van links naar rechts zien we de SNCF 66641, TGV 531, 2760, DB VT 601 en de 2125. In 1994 is een film gemaakt over de dagelijkse gang van zaken in Luik Guillemins.

3804

9 augustus 2011

 

3803

8 augustus 2011

5172 van Holcim te Obourg, 7 augustus 2011

3802

7 augustus 2011

 

3801

6 augustus 2011

 

3800

5 augustus 2011

3799

4 augustus 2011

1801 met de IC 536 te Drongen, 3 augustus 2011
1803 met de IC 532 te Drongen, 3 augustus 2011

3798

3 augustus 2011

NMBS Historisch 2011/31
Tijdens de feestelijkheden in Luik Guillemins was de SNCF vertegenwoordigd met de TGV Atlantique 531. Deze TGV werd vanuit Frankrijk getrokken door de SNCF 66411 voorzien van een Scharfenberg koppeling. Hier staat de loc in een zeer schone staat in Luik Guillemins.

Tip: mooie film van René Hameleers over Liège Guillemins (1994) op deze link

3797

2 augustus 2011

CFL 3014 met de Luxemburg–Blankenberge Express te Uitkerke (deelgemeente van Blankenberge), 31 juli 2011

3796

1 augustus 2011

2603 + 2368 + 2012 te Zeebrugge, 5/07/2011