De C.W. Salzinnes voert de "zware" ingrepen op
locomotieven uit. De werkplaats werd gebouwd aan de oevers van de
Samber, even ten westen van Namen. In 1925 kwam er een grote hal
voor ketelwerk voor stoomlocomotieven.
Vanaf 1955 werden ook diesellocs onderhouden. In 1965 vond er het
laatste grote onderhoud van een stoomlocomotief plaats.
In 1970 werd de grote hal gebouwd waarin er rationeler aan de
voertuigen kon worden gewerkt. De hal (250m lang) heeft een
rolbrug van 100 ton voor het transport van locomotiefbakken.
Momenteel strekt het terrein van de werkplaats zich uit over 21
hectare, waarvan er 7 bebouwd zijn.Jaarlijks behandelt de C.W.
gemiddeld 130 locomotieven, dat is 2 tot 3 per week.
De algemene revisies (d.i. de bijna volledige vernieuwing van de
loc) wordt hier gedaan. Voor de baanloc vinden de ingrepen plaats
om de 0,9 tot 2,5 miljoen kilometer. Naar gelang van het type van
loc duurt het werk tussen 3000 (voor elektrische locs) en 7000
uur(voor diesellocs). Ook tussentijdse revisies als "het
lichten van de bak" (na vb. ongeval) worden hier gedaan.
Loc 9606, ex-rangeerder voor de C.W. wordt na herschildering als
"pronkstuk" vóór de werkplaats geplaatst.
Loc 5526 krijgt een nieuwe schildering, zij wordt de nieuwe
"Ijzeren-Rijn-loc" |