Bezoek aan de centrale werkplaats van Salzinnes.
T.S.P.-rit van 21 oktober 2000
De C.W. Salzinnes voert de "zware" ingrepen op locomotieven uit. De werkplaats werd gebouwd aan de oevers van de Samber, even ten westen van Namen. In 1925 kwam er een grote hal voor ketelwerk voor stoomlocomotieven.
Vanaf 1955 werden ook diesellocs onderhouden. In 1965 vond er het laatste grote onderhoud van een stoomlocomotief plaats.
In 1970 werd de grote hal gebouwd waarin er rationeler aan de voertuigen kon worden gewerkt. De hal (250m lang) heeft een rolbrug van 100 ton voor het transport van locomotiefbakken. Momenteel strekt het terrein van de werkplaats zich uit over 21 hectare, waarvan er 7 bebouwd zijn.Jaarlijks behandelt de C.W. gemiddeld 130 locomotieven, dat is 2 tot 3 per week.
De algemene revisies (d.i. de bijna volledige vernieuwing van de loc) wordt hier gedaan. Voor de baanloc vinden de ingrepen plaats om de 0,9 tot 2,5 miljoen kilometer. Naar gelang van het type van loc duurt het werk tussen 3000 (voor elektrische locs) en 7000 uur(voor diesellocs). Ook tussentijdse revisies als "het lichten van de bak" (na vb. ongeval) worden hier gedaan.

Loc 9606, ex-rangeerder voor de C.W. wordt na herschildering als "pronkstuk" vóór de werkplaats geplaatst.
Loc 5526 krijgt een nieuwe schildering, zij wordt de nieuwe "Ijzeren-Rijn-loc"
8267+9131 vooraan de 9209 7307+2802+1505
2801+6245
5213+2344+
5520+2337
revisie dieselmotoren      
7311 9606 ijzeren-Rijn loc 5526 posttreinstel 974
1201 1901 2021 2216
2621 2305