Overgangsweekend Antwerpen Dam naar Antwerpen Noord  29 en 30 september 2001
Foto's en tekst : Eddy Goens
29 september 2001

   Reeds een paar dagen daarvoor werd er oud materieel uit de loods gehaald, zo ook 4905.

  Opzij van de loods stonden al een hele serie 84'ers en 85'ers klaar voor overbrenging naar Schaarbeek op 27 september. 
Helemaal achteraan is nog juist 7712 te zien die de sleping zal uitvoeren.
Op 29 september werd de hersporingstrein al 's voormiddags vroeg overgebracht. 
Die kon al ogenblikkelijk aan het werk op Antwerpen Noord alwaar een 77'er zich in een hoop ballast had begraven. 
Overigens zonder al te veel schade op het eerste zicht.
Ondertussen had men op Antwerpen Dam al een sleep e-locs klaargezet, die zouden later op de namiddag dan vertrekken.
Alhoewel de meeste baanlocs al op zaterdag overgebracht werden naar Antwerpen Noord,
reden de rangeerlocs toch nog een laatste maal naar Antwerpen Dam.
Hier op de brug van Antwerpen Dam station zie je vooraan de 7380
(let op de zwaailichten op deze rangeerloc) en in derde positie het "kalf".
Aan het toekomstige station aan de Groenendaallaan kwam ik deze allerlaatste sleep rangeerlocs nog tegen. 
Ditmaal waren het bijna allemaal 77'ers.
De regen viel die zaterdagnamiddag met bakken uit de lucht,
toch moest deze reeks van 5 51'ers op weg naar Antwerpen Noord op de foto.
30 september 2001

Dat alles snel moest gaan op Antwerpen Dam bewijst dit beeld. 
Terwijl men op zondag de rangeerlocs in orde bracht, werd hier aan de uitrit naar het Schijnpoort de bovenleidingdraad reeds verwijderd.

Op de nieuwe TCT op Antwerpen Noord is er ook een aparte bundel voor de e-locs en de diesellocs. 
Hier staan reeds enkele sporen met e-locs bezet. 
Let op de plaatjes op de grond waarmee de sporen genummerd worden.
In de "dieselbundel" staan die 51'ers ook mooi, maar kijk ook eens even naar het Strukton-locje ernaast.
's Zondagsavonds nog even terug van TCT Antwerpen Noord naar Antwerpen Dam,
waar op dat moment de rangeerlocs werden klaargezet voor overbrenging die nacht.
Nimmer meer zullen deze 2 hier onder de zandinstallatie staan.
  De overgebleven baandiesels worden nog gebruikt om tankwagons mee te nemen
En zo valt de laatste avond over het depot, met op vrijwel elk spoor nog rangeerlocs,
die diezelfde nacht bijna letterlijk het licht zullen uitdoen en de deuren sluiten!