Op 9 en 10 mei 2009 was in het depot
van Luxemburg een materieelshow georganiseerd vanwege het 150 jarig
bestaan van de spoorwegen in Luxemburg.
De tentoonstelling was ruim opgezet met materieel uit Frankrijk,
Duitsland, Luxemburg en België
Liefhebbers van het oude stoom- en
dieselmaterieel waren natuurlijk aan de draaischijf te vinden.
Regelmatig werden de aanwezige machines op de draaischijf gereden waarna
een rondje van de zaak plaatsvond. Hierbij werd bij de diesels
natuurlijk even de motor flink opgetoerd. De foto toont de paars
verkleurde 806 die op de schijf gereden wordt.
Dieselsfeertje aan de draaischijf.
Een Luxemburgs onderonsje rond de
draaischijf...
De werkplaatsen rond de draaischijf waren verboden terrein voor de
bezoekers zodat alles vrij te fotograferen was.
Op diverse lokaties was Luxemburgs materieel
geplaatst. Steeds netjes op nummer. Tijdens het weekeinde werd ook
afscheid genomen van de oude werkplaatsen.
De 01.118 van Historische Eisenbahn past net op de
schijf. Terwijl ze gedraaid wordt.
Het was het wachten waard.
Met enige vertraging arriveerde loc 01.118 vanuit Duitsland. Een nog
niet eerder vertoonde ontmoeting van de 01.118, 5519 en 64.169 kwam kort
tot stand rond de draaischijf. Momenten later moest de 5519 snel nog
water en kolen nemen voordat het met de Duitsers retour richting
Wasserbillig ging.
Vertrek van de trein Duitse
liefhebbers richting Wasserbillig. CFL 5519 en ex-DR 01.118. De trein
bracht maar liefst 700 liefhebbers naar de Luxemburgse hoofdstad.
Op het terrein waren diverse
constructeurs aanwezig die hun waren aan de man probeerde te slijten.
Eén daarvan was Bombardier met de dieseluitvoering uit de Traxx- lijn.
De machines staat in de nieuwe werkplaats. Eén deur verder stond een ICE
met kantelbakmechanisme.
Geen topplaatje maar het geeft wel aan dat van alle
kanten materieel naar het Groothertogdom was gereden. Drie Duitse
locomotieven staan klaar om richting het gedeelte af gerangeerd te
worden waar het historisch materieel was geparkeerd. Achter in beeld
wordt een TGV Duplex-stel tentoon gesteld. Naast de Duitse E40 128, 184
003-2 en E41 001 was de 103 113-7 aanwezig.