Train à vapeur des Cévennes
Compagnie Internationale des Trains Express à Vapeur (C.I.T.E.V.)
21/08/2000

De lijn van Anduze naar Saint-Jean-du-Gard met een lengte van 13,2 km is gebouwd door de Compagnie Paris-Lyon-Marseille en werd op 26 mei 1909 in gebruik genomen.
Vanwege het heuvelachtige terrein waren vele bouwwerken noodzakelijk. Een indrukwekkende metalen brug, vier tunnels, negen bruggen en viadukten, vele kilometers steunmuren, vier stations en zes posten voor de overwegwachters zijn gebouwd van natuursteen, hetgeen aan de lijn en zijn bouwwerken een typerend uiterlijk geeft.
In 1970 werd de lijn buiten gebruik gesteld, maar in 1982 werd de lijn heropend voor toeristisch gebruik door CITEV.
De stoomtreinen rijden van maart tot en met oktober. Voor alle info op de website van C.I.T.E.V.

Materieel:
VH24 : gebouwd in 1933 door Renault, motor Renault 300pk, snelheid 100 km/u, gewicht 25 ton, 67 plaatsen, gekocht door CITEV in 1979
C 61002 : gebouwd in 1949 en gekocht door CITEV in 1988, motor Sulzer, snelheid 50 km/u, gewicht 59 ton.
SMN 902 en 906 : gebouwd in 1958 door Schneider voor de metaalindustrie van Normandië.
Tot 1989 trokken ze de wagons geladen met ijzererts, motor 8 cylinders, vermogen 8 pk, gewicht 72 ton, snelheid 100 km/u.
Stoomtrein 040 T 1751 : gebouwd te Duitsland in 1937 door de firma KRUPP. De loc heeft dienstgedaan op een industrieterrein voor het trekken van mineraaltreinen van meer dan 2000 ton. Gekocht door CITEV in 1991 Na 5 jaar restauratiewerk is hij sinds 1999 weer in gebruik.
Vermogen 1000 pk, snelheid 50 km/u, gewicht 70 ton, max. stoomdruk : 15 kg/cm2.
Verder heeft CITEV nog een stoomloc 030 T 8158 en verschillende rijtuigen.

Saint-Jean-du-Gard VH24 SMN906 + C61002 C61002
SMN902 vertrek  
  juist voor de viadukt viadukt van de
Mescladou
metalen brug is de
poort van de Cévennes
deze brug is 108m lang
en weegt 404 ton
recht de tunnel van
Anduze in (833m)
en uit de tunnel, het
station van Anduze
Anduze
 
frontwissel watername vertrek