Reis met 4333 naar spoorwegknooppunt Piéton |
T.S.P.-rit 46 van 30 maart 1996 |
Vanuit Brussel reed de speciale trein eerst naar Zuttre en
Chaleroi via lijn 124. In Chaleroi stond ons een eerste
verrassing te wachten : de groene .6244 en .6314 werden aan de
motorwagen gekoppeld ! Te Piéton werden deze locs terug
afgekoppeld en ging het alleen verder naar de cokesfabriek van
Anderlues via lijn 251. De fabriek maakt cokes voor
Cockerill-Sambre, maar ook voor uitvoer naar Italië.
Vervolgens reden we terug naar Piéton en verder naar Fontaine
l'Evëque via lijn 252. Deze lijn maakte vroeger deel uit van de
Waalse As tussen Piéton en Marchienne-au-Pont. Heden ten dage
worden er nog 2 bedrijven bediend : de draadtrekkerijen van
Fontaine en deze van Beckaert. De gebieden die deze lijn
doorkruisen worden gekenmerkt door terrils en oude
steenkoolmijnen.
Nadat we terugkeerden naar Piéton begaven we ons richting
Bascoup, langsheen lijn 113 (Roux-Piéton-Manage). Het
reizigersvervoer werd er stilgelegd in 1987 op het gedeelte
Piéton-Manage. Alleen de werkplaatsen van de NMBS te Bascoup
voor het vervaardigen van spoortoestellen worden nog bediend.
Het laatste deel van de reis omvatte een bezoek aan twee
aansluitingen in de omgeving van Manage.De eerste was de lijn 141
die Fiat te Seneffe bedient. De tweede begint in Famillereux en
bedient het industrieterrein van Seneffe.
Tot slot van deze gevulde dag in het Centrum werd er nog een kort
bezoek aan de stelplaats van Braine-le-Comte gebracht. |
|
|
|
|
Charleroi Sud |
Piéton |
Piéton (lijn 251) |
Anderlues
cokesfabriek (lijn 251) |
|
|
|
|
Piéton
lijn 252 |
Fontaine l'Evêque
lijn 252 |
Fontaine l'Evêque |
Piéton en Bascoup
lijn 113 |
|
|
|
|
Bascoup |
eindpunt lijn 113 |
begin van de bundel |