Het baanvak Ath-Ghislenghien was tot september 1985 een sectie van de lijn
94 Halle-Blandain (Lille-Fr).
Met de indienststelling van het nieuwe
baanvak Marcq-Ath werd het oude traject Marcq-Ghislenghien opgebroken en de
sectie Ghislenghien-Ath teruggebracht tot een enkelsporige lijn en
geherclassificeerd als industriële lijn 287. Het behoud van dit baanvak
wordt gerechtvaardigd doordat de industriële zoning van Ghislenghien een
aantal grote firma's huisvest die gebruik maken van het spoor o.a.
verdeelcentrum PSA Peugeot-Citroen en een bedrijf gespecialiseerd in de
recuperatie van allerhande onderdelen van wagens.
Met uitzondering van
dinsdag en het weekend wordt er dagelijks een autotrein ingelegd tussen
(Lessines) - Ath - Ghislenghien met voorziene aankomst te Ghislenghien
Zoning rond 10u00.
Tractie wordt tegenwoordig verzekerd door een rangeerloc type 73 van Charleroi na het verdwijnen van de reeksen 51 en 62 uit het
spoorwegbeeld.
Tijdens verlengde weekends wordt een ontroestingsrit
ingelegd ('s morgens) om de spoorinstallaties in optimale staat te houden.
Het sterk bochtige profiel van deze lijn, licht glooiende landschappen van
de "Pays Vert" en het opkuisen van de bermen in 2004-2005 biedt de
spoorwegfotograaf talloze mogelijkheden.
Een aanrader voor wie houdt van
een authentieke Dieselsfeer in een rustgevende omgeving.
Tekst : Ben Lanoot
Ath
5407 24/04/2004
Mercia Charters "The second Chance"
7347 26/07/2002
6/02/2002
7317 08/2004
Lanquesaint
6282
28/12/2000
6224 voor ontroesting
sporen 9/11/2002
5120
25/04/2002
7345 10/02/2004
7366 10/03/2005
7345 10/02/2004
14/11/2002
7344 17/05/2005
7347
06/04/2005
Isières
7366 10/03/2005
7378 26/02/2004
7347 31/01/2005
Ghislenghien
7366 27/05/2005
7378 26/02/2004
5506
24/04/2004
Mercia Charters "The second Chance"
Loc 7363 ATLAS rijdt met de autotrein tussen Ath en Ghislenghien en
terug, 13/04/2006.