onkruidverdelgingstrein voorjaar 2002 |
|
Door omstandigheden, buiten de NMBS om, kon de onkruidverdelgingstrein
(ovt) dit jaar pas van start gaan einde mei i.p.v. begin mei.
De hele eerste planning in Wallonië viel daarom bijna volledig in het
water, en moest dus in de maand juli afgewerkt worden.Nochtans waren de
allereerste ritten met de sproeitrein van de Engelse firma WEED FREE in
het Waalse landsgedeelte.
Op 28 mei reed de ovt in de buurt van Bressoux, Seraing, industriële
lijn 285 (waar trouwens de foto genomen is) om te eindigen in Flemalle.
Locs van dienst waren de 6262 en 6210.
|
|
Op 5 juni kwam de ovt tot in het station van Jette om van
rijrichting te veranderen.
De machinist had de koplichten al rood gezet, nog voor de trein goed en
wel stilstond.
Met enige gebarentaal over en weer werd het probleempje alsnog opgelost
en branden de witte terug.
Hierdoor kon dan toch de foto gemaakt worden.
Die dag stonden 5318 en 5215 elk aan een kant.
|
|
Op 6 juni vertrok de ovt uit de bundel van Schaarbeek, om daar de loc om
te zetten en zo naar Leuven te rijden.Dit is de reden dat enkel de 6245
van dienst is.
Volgens de chef van dienst zou de trein aan perron 7 komen, dus had ik
mij al opgesteld om daar een foto te nemen.Mijn verbazing was dan ook
groot toen ik de ovt van Schaarbeek zag komen, maar dan wel helemaal aan
de buitenkant.Een lange spurt door de perrongang en op de trappen was
dan wel nodig om toch nog op tijd te zijn om dit beeldje te maken.
|
|
Een dagje uit in Limburg. Maar met een uur vertraging was de ovt
vertrokken in Hasselt.
Dat was dan wel een gezellig uurtje wachten in de zon, hier aan de Y
Boksbergheide.
Door deze vertraging en ook door het feit dat de ovt op tijd in Lier
moest zijn om een lading verdelgingsmiddel op te slaan, viel een
gedeelte van die dagplanning weg.
In plaats van, na de rit Winterslag - Bilzen, terug te komen
naar de Y Boksberheide, reed de ovt van Bilzen rechtsreeks naar Hasselt
en zo verder naar Lier.Ook het gedeelte naar Genk reizigers en terug
moest er aan geloven.Die dag, 7 juni, waren 5178 en 5138 in dienst.
|
|
Een dagje zonder echt noemenswaardige problemen.
Het programma werd op een feilloze manier afgewerkt, op één halte na.
Nadat de ovt terugkwam van de Nederlandse grens en Neerpelt had deze een
kleine vertraging en stopte daarom niet meer in Balen Werkplaatsen.Dit
had voor mij enkele fotostops minder als gevolg.Maar geen erg, in het
oprijden waren er al mooie foto's gemaakt, zoals hier in Balen Wezel.Op
8 juni werden 5138 en 6255 ingezet als werkpaarden.
|
|
Op 11 juni reed de ovt op een voor mij bekender terrein, namelijk
Antwerpen Noord en de haven.Na een rondgang op het Noord en ritten naar
de "Belgische Basis" en "Angola" reed de ovt naar de
sectie "Berendrecht" en daarvan terug naar het Noord.
Hierbij moet er gereden worden over lijn 226, en daar kan men zien dat
de treinen eigenlijk "tegendraads" rijden.Om van het Noord
naar Berendrecht of terug te rijden moeten ze telkens over het rechtse
spoor i.p.v. het linkse.Dit heeft te maken met een specifieke ligging
van de sporen aldaar.En zo ziet men loc 6268 richting Noord rijden, met
achteraan de ovt loc 6255. De foto is genomen vanop de Lillobrug.
|
|
Reeds de dag ervoor, in de Antwerpse haven, was het al regenachtig,
maar 12 juni was verschrikkelijk.Toch kon dit slechte weer me er niet
van weerhouden om de ovt te gaan fotograferen.Nochtans hier in Evere was
het treurnis alom.
Niet alleen was de ovt wéér een uur achter op schema, maar het heeft
die ochtend aan één stuk geregend.Een schuilplaats onder de bomen, en
dan maar wachten.
Gelukkig kon ik daar ook nog leuke dingen fotograferen zoals een lege
steenslagtrein, getrokken door de 5307 en de 5308.
Doch op het moment dat de trein voorbijkwam, viel het water met bakken
uit de lucht.
De machinist van de 5104 zal zich waarschijnlijk het één en het ander
afgevraagd hebben. Aan de achterkant hangt de 5135.
|
|
Een goede week later, op 18 juni, reed de ovt nogmaals doorheen de
Antwerpse haven, maar nu aan de linkeroever.
En met een verrassing.... hij werd gesleept door 2 locs van de reeks 77,
namelijk 7764 en 7768.Dit zou echter niet de laatste maal zijn.
De foto is genomen op het moment dat de ovt de bundel zuid verlaat,
terug richting bundel kallo om zo te "driehoeken" en terug
de haven in te rijden over lijn 208.
|
|
Ook de volgende dag, 19 juni, werd de ovt getrokken door 2 77'ers, maar
nu waren het de 7762 en 7763.Weer met een uur vertraging, ditmaal wegens
problemen met de 7763 bij het vertrek op Antwerpen Noord om in Lier de
ovt op te halen.
Maar uiteindelijk liep alles nog goed af, en werden alle ritten van die
dag gereden.
Zo kwam het dat de 77'ers een uitstapje maakten tot in Aarschot en
Vilvoorde.
De foto is genomen op lijn 27 aan het station van Weerde, toen de trein
terugkwam van Aarschot via Y Holsbeek en Y Hever.
|
|
De laatste foto is tevens de laatste keer dat ik de ovt dit jaar heb
gezien, op 23 juni, bij het voorbijrijden van het station Hove op de
lijn 25.Achteraan hing de groene 6244.
Er was verleden jaar (of was het al dit jaar?) eens een artikel
verschenen in de Gazet van Antwerpen, over dit station.Blijkbaar is de
NMBS van plan om het gebouw met de grond gelijk te maken, en dan te
vervangen door een grotere parking en een bushalte.
Tot nog toe is hiervan niets te merken, alhoewel het station al verlaten
is en dan natuurlijk ook een trekplaats wordt voor vandalisme.
|