Dit 1170 meter lange viaduct ligt op de lijn 24 tussen Montzen en
Aachen-West en overspant het Geuldal. De hoogte varieert van 23 tot 58 meter.
Het werd gebouwd tijdens de Eerste Wereldoorlog en vernield in 1918,
1940 en 1944.
Tussen 1947 en 1949 werd deze hersteld en voor de eerste maal
herschilderd in 1973. Na de werken mogen de treinen met een snelheid van 60 km/u over het viaduct
rijden (voor de werken 20 km/u).
De sporen werden gelegd op een ballastbed in de
betonnen kuip. Voor de
omomwonenden zal er dus minder lawaaioverlast zijn.
De tijdelijke vereniging Galère-Aelterman voerde de werken uit tussen 2002-2004,
en kostte 23,40 miljoen euro.
De vernieuwingswerken bevatten o.a. het vervangen van 22 metalen brugdekken, elk
48 meter lang.
Tijdens de week werd het treinverkeer niet onderbroken.
Het project werd ontwikkeld door het bureau Greisch te Luik en voorziet in de realisatie van een tijdelijke en speciale bovenbouw. Deze contructie maakt het mogelijk om de spanwijdten van twee brugdekken te vervangen. Deze oude brugdekken zullen ter plaatse in stukken worden gebrand en naar beneden gebracht, terwijl de nieuwe, uit één stuk vervaardigde brugdekken, via de speciaal gebouwde constructie op hun plaats worden gebracht.(gegevens uit Op de Baan (TSP) nr. 49 p.35)
Foto's van Andre Saerens, 9 juli 2006 (werken aan betonnen viaduct ter elektrificatie)
Foto's van Martin Hestermans, 29 december 2005
Montagehal en constructie op 23/02/2004 |
De overblijfselen. Hal en constructie
zijn nu gedemonteerd
|
5 september 2004 |
1 september 2004 |
||
24 augustus 2004 |
6 juni 2004 |
||
oude brug |
|||
2 mei 2003 | ||
9 juli 2004 | ||
23 augustus 11u | 24 augustus : 14u |
Deze foto geeft de situatie op die dag weer. De 6 eerste brugsegmenten
zijn vervangen, dus tot aan de onder liggende verkeersweg. Twee oude
segmenten liggen nog onder het viaduct. Ogenblik van de opname is +- 16.00 uur,
terwijl een goederentrein met Duitse locomotief passeert. Het
vervormingseffect in de foto komt door te fotograferen met een diagonale
fish-eye, voor een zo breed mogelijke zichthoek.
Het geluidsverschil tussen oude en nieuwe brugdelen is trouwens opmerkelijk.
Zodra de trein volledig over het oud brugdeel heen is, is op het nieuwe
brugdeel vrijwel geen (contact)geluid meer te horen. De opleg van de nieuwe elementen
is dus inzake geluiddemping duidelijk goed bestudeerd.
|
Begin 2002 is men begonnen met de grondlaag aan het afkappen, daarna plaatst men ijzer rond de afgekapte pijlers. Vervolgens komt er nog een dikke laag beton over. Men is begonnen kant Montzen en zullen zo doorgaan richting Buchhausen, dat net over de brug ligt.
2 februari 2002 |
3 mei 2002 |
3 mei 2002 |