In 2010 of omstreeks die tijd, maakte de spoorwegen plannen om de drukke spoorlijn 50a , Brussel-Oostende, te verdubbelen van twee naar vier sporen.
Dat het niet éénvoudig zou zijn kan me begrijpen.
Spoorbruggen bvb waren te smal . Op vele plaatsen bouwden  men langs weerszijde een nieuwe brug.
Zo ook te Anderlecht over de Zenne en het kanaal Brussel-Charleroi.  
Over de Zenne ,omdat deze minder breed was dan het kanaal, gebruikte men een staalconstructie rustende op beide oevers.  
Voor het bredere kanaal met langs weerskanten een jaagpad of weg koos men voor een betonconstructie welke men op de oever bouwden.  
Met behulp van pontons werden deze dan op het plaats gelegd. 
Op 14 juli 2012 is Lucien Claeys een eerste keer een kijkje gaan nemen.  
Het bruggedeelte Noord -kant langs de sluis te Anderlecht was reeds geplaatst . Deze van de Zuid-kant stond klaar om geplaatst te worden.