CFI Haren Buda 1986-1987 | |||
De Chemin
de Fer Industriel (Industriespoorweg),
voluit Chemin
de Fer Industriel du Port de Vilvorde et Extensions is
een Belgische privé-vervoersmaatschappij,
gesticht in 1908, die tot doel had de industrie langs het kanaal
Brussel-Rupel (toen
nog de Willebroekse Vaart) in Vilvoorde via
het spoor te verbinden met het net van de Belgische
Staatsspoorwegen om
zo de industriële ontwikkeling ten noorden van Brussel te bevorderen.
Het bedrijf werd in 1908 opgericht door de Vilvoordse industriëlen Daniel
Campion en
Hauwaert. De klanten bevonden zich voornamelijk in Vilvoorde (en
Machelen), met een focus op het Zeekanaal
Brussel-Rupel.
In 1996 was de C.F.I de laatste spoorconcessiehouder van België. De
laatste activiteiten werden gestaakt in 1996 toen C.F.I. haar laatste
klant verloor. Het bedrijf met zetel in het centrum van Brussel bestaat
echter nog steeds. In 1949 beschikte de C.F.I. over acht stoomlocomotieven, voornamelijk met drie assen. In 1960 worden zes industriële locomotieven (Type 'Serie 90') overgekocht van Cockerill. In de jaren 80 worden er nog eens drie locomotieven van 40 ton overgekocht van Cockerill. Na het beëindigen van de activiteiten worden de locomotieven in de periode 1996-1999 terug verkocht. Info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Chemin_de_Fer_Industriel |
|||