|
Winterseizoen
= stoomseizoen!
Door de lagere temperaturen heb je meer zichtbare stoom (eigenlijk
hetzelfde effect als wanneer we uitademen en dit direct verdampt).
Het schitterende tegenlicht doet de rest. Het belooft een memorabele dag te worden… |
|
Ietsje later wordt de 29.013 een eerste keer op de
draaischijf gezet. Terwijl de
stoker enkele scheppen kolen bijgooit, wordt de loc rustig gedraaid tot
groot plezier van de eerste fotografen. |
|
Tijd voor
een statieportret op de draaischijf.
Hier hebben we bijna drie jaar op moeten wachten, maar: het wachten
werd beloond want het resultaat mag er wezen! |
|
|
Even later rijdt de 29.013 van de draaischijf af, waarbij dit motief met
de wisselsteller natuurlijk niet ongemoeid kon blijven.
|
|
Na het
smeren van de loc is er nog tijd om even een groepsfoto te nemen van de
stoomploeg die de schitterende rit naar Brussel verzorgde.
Hopelijk mogen we hen nog dikwijls begroeten in deze omstandigheden.
Ze hadden er alleszins zin in! |
|
Tijd om
eens een kijkje in de cabine te werpen.
Herinneringen aan vervlogen tijden komen boven, mijmeringen van
toen de fotograaf dezes een stukje op de 29.013 mocht meerijden met “de
moustache”. De goede
man is ondertussen met pensioen en uw dienaar ongeveer een meter groter… |
|
Een kijkje
op de meters leert ons dat de 29.013 er helemaal klaar voor is!
15 bar “in de chapelle” en voorlopig nog 0 bar naar de
cilinders want de regulateur (schuine zwarte stang onderaan) is nog
gesloten. |
|
Het vuur
is nog rustig want het is nog even wachten voor het vertrek.
Op de vuurdeur pronkt fier “Butterfly fire door” en in kleine
letters onderaan “New York”. De Amerikaanse roots verraden zich duidelijk! |
|
|
|
|