Stelplaats Bertrix |
Op deze pagina vindt u een fotoreportage over de kleine
stelplaats van Bertrix. Vroeger was het een belangrijke
stelplaats, waar goederentreinen vanuit de rest van België naar
het zuiden (en Frankrijk en Luxemburg) van stoomloc gewisseld
werden, aangezien veel loc- en personeelsdiensten op de in 1880
geopende Athus-Meuselijn en de in 1882 geopende verbinding met
lijn 163 te Libraimont hier eindigden. Met de komst van de
dieseltractie en de sterke inkrimping van de treindiensten op de
Athus-Meuselijn is het belang van de stelplaats sterk
teruggedrongen. Nog vele jaren zijn motorwagens en
diesellocmotieven in bertrix in vast onderhoud geweest, maar
langzaam aan werd dit aandeel zowel op papier als in de praktijk
afgestoten naar de stelplaatsen van Ronet, (bij Namen), Latour
(bij Virton) en Stockem (bij Arlon). Met het veranderen van
locinzetten en diensten en het belangrijker worden van vervoer
over lange afstand ten opzichte van lokaal vervoer, verminderde
het belang van een grote stelplaats in Bertrix. De kantoren en
werkplaatsen gingen in de loop van de tijd dicht en vielen ten
prooi aan verval en verpaupering, wildgroei van struiken en
onkruid en zelfs aan gedeeltelijke instorting. Alleen een deel
van de dieselloods, vanaf de ingang gezien het verst weg gelegen
gebouw, bleef in gebruik als onderdak voor motorwagens en een
enkele diesellocomotief als dependance van Stockem. Vrijwel alles
is echter nog aanwezig op het grote terrein van de stelplaats,
waardoor de stelplaats van Bertrix wellicht de meest
'spookachtige' stelplaats van België is. Als straks de
elektrificatie van de Athus-Meuselijn gereed is zal het behoud
van de stelplaats als plaats voor tanken en stalling van in
Bertrix eindigende treinen vermoedelijk ook wel vervallen. Tot
dan valt er nog te genieten van de sterk ingekrompen
bedrijvigheid in een gebied waar alles sporen van een belangrijk
verleden met zich meedraagt.
De foto's in deze reportage zijn gemaakt door Davy Beumer
op 31 juli 2000 en door Sicco Dierdorp op 30 september 2000 en in
de sneeuw op 2 maart 2001.
|
|
We beginnen ons bezoekje aan de stelplaats met
enige beelden van het station van het Waalse Ardennenstadje.
Tegenwoordig rijden er nog maar weinig reizigerstreinen op de
Athus-Meuselijn. Naar Virton en Dinant rijdt nog maar eens in de
twee uur een trein, naar Libraimont eenmaal per uur. Op de foto
vertrekt de 4407 naar Dinant, terwijl twee minuten later de op de
achtergrond zichtbare 4406 naar Libraimont zal vertrekken. |
|
De 5307 rangeert met een vijftal open
vierassers in het besneeuwde station. Buiten de spoorwerkers op
de voorgrond is deze trein de enige bedrijvigheid voor het
komende uur in het station. |
|
Een zich vanaf de dubbelsporige
verbinding tussen het stationsemplacement en de stelplaats. De
werkplaats bevindt zich ongeveer in het midden van het terrein,
met rechts ervan de dieselloods en de 'spoorse' ingang van de
stelplaats en links op de achtergrond de normale ingang van het
terrein aan de lokale weg. Het spoor op de voorgrond is zelden
gebruikt, de wagens zijn er net door de 5307 geplaatst, en is het
verst doorlopende spoor. |
|
De midden op het terrein, tussen de
normale ingang en de dieselloods, staande werkplaats is
grotendeels vervallen. Voor de veiligheid heeft men vrijwel alles
wat in kon storen gesloopt, maar het karkas is nog aanwezig. Op
de achtergrond magazijnen en kantoren, die vanwege
instortingsgevaar met linten zijn afgezet. De sneeuw heeft het
beeld wel compleet gemaakt. Spookachtig of sprookjesachtig? |
|
Nog een beeld van de oude werkplaats. Op de voorgrond is duidelijk te zien dat de dienstweg tussen de
openbare weg en de dieselloods (links) dwars door de ruïne
doorloopt. Dit gebouw is deels ook in gebruik als stalling voor
auto's, de oude fietsenstalling die ook in het gebouw was gezet
was echter - officieel aangekondigd - net gesloten... Op de
achtergrond links het uithaalspoor aan de westzijde van het depot
met de open wagens, en erboven de verbindingsboog van de
dieselloods en ingang van de stelplaats links naar het station
aan de rechterkant. |
|
De 5307 heeft zojuist zijn inmiddels
bekende wagens geplaatst en is hiertoe gereden over de verbinding
tussen station en stelplaats. Daar dit spoor langs de dieselloods
tot naast de werkplaats lang niet bereden was, liet de loc een
spoor van roest na in de sneeuw. De loc rangeert nu weg van de
wagens om langs de dieselloods links weer naar het station te
rijden. |
|
Nog een zicht op de wegrijdende 5307
langs de dieselloods, met rechts de dijk van de verbinding met
het station. Het gedeelte van de dieselloods direct naast de loc
is inmiddels vanwege instortingsgevaar afgesloten. |
|
Ook aan de oostelijke kant van de
dieselloods ligt nog een (korter) uithaalspoor, waar op deze dag
toevallig ook nog een wagen stond (een ketelwagen met
dieselolie). Links het enige nog in gebruik zijnde deel van de
stelplaats, het oostelijke deel van de dieselloods. Op de
achtergrond rechts één van de oude kantoorgebouwen. Dit type
gebouwen was ook te vinden bij de stelplaatsen van Ronet en
Latour aan dezelfde lijn, en deze gebouwen zijn nu verlaten en
begroeide karkassen aan het begin van de dienstweg richting de
dieselloods. |
|
Een compleet zicht op de dieselloods
vanaf de kolenlaadinstallatie. Rechts het nog in gebruik zijnde,
oostelijke gedeelte, links het inmiddels geloten gedeelte. Het
gedeelte met het donkere dak is inmiddels afgesloten vanwege
ernstig instortingsgevaar, van het rechter gedeelte zijn
inmiddels ook een aantal sporen opgebroken. Geheel links het
enige spoor aan deze kant wat er nog ligt, en wel het spoor
waarop de 5307 zijn wagens plaatste. Niet zichtbaar links de dijk
van de verbinding tussen de spoorse ingang van de stelplaats op
de voorgrond en het hoofdstation. |
|
Eén van de bijzondere en kenmerkende
vondsten op het terrein is dit uitgediende L-rijtuig. Na zijn
afvoer in de normale dienst is het, zoals zovelen van zijn soort,
in gebuik genomen als dienstlokaal. Inmiddels heeft het zelfs
deze taak verloren en staat het te wachten op sloop tussen de
laatste dienstssporen links en het oostelijke uithaalspoor rechts
(dat met de ketelwagen). |
|
De stelplaats is nog niet geheel
verlaten, en sterker nog: voor die paar motorwagens die er
uitrusten is het vreemd te zien dat er nog zoveel man personeel
rondloopt. Men heeft dan ook tijd kunnen vinden een sneeuwpop te
maken tussen de gesprekken in de dienstlokalen in de dieselloods
door. Men heeft zelfs een computer in het gebouw staan, waar men
continue met z´n allen achter staat..... |
|
De kleine dieselloods heeft nog maar
enkele aangesloten sporen. Aan weerszijden van de slapende 5301
staan twee oudgedienden op hun lot te wachten. Rechts motorwagen
4304, de laatste 43'er van de NMBS die niet verbouwd, gesloopt of
verkocht is. Links bijwagen 734.10, één van de drie bijwagens
van dit type die nog op het terrein stonden. Sinds kort is deze
bijwagen, de beste van de drie, verkocht aan Stoomcentrum
Maldegem. |
|
De 5306 rust uit voor de loods. Deze
loc was de eerste van de reeksen 52/53/54 waarvan de originele
Ronde Neus werd vervangen door de 'zwevende cabine'. Dit loctype
heeft op de Athus-Meuselijk zijn werkgebied, maar door het enorm
verminderde goederenvervoer zijn al enkele locs afgevoerd of
worden ze in andere diensten ingezet. Momenteel zijn nog 29 van
de 40 locomotieven in dienst: de 5201, 5205, 5209, 5211, 5212,
5214-5217, 5301-5309, 5311-5316, 5318, 5320, 5401, 5403 en 5407.
De sporen links van de loc zijn inmiddels ook geheel of
gedeeltelijk opgebroken. |
|
De roodgele 4506 steekt zijn snuit uit
de dieselloods. Het zijn vooral de nog roodgele (en het langs
niet gereviseerde) motorwagens, die binnenkort afgevoerd zullen
gaan worden. De deuren staan nog overeind, wat lang niet overal
het geval is. |
|
Het materieel op de Athus-Meuselijn is
al sinds jaar en dag vrij eentonig: de AFB-locomotieven reeks
52/53/54 en de motorwagens reeks 44/45. Biede bewoners poseren
hier naast elkaar in de sneeuw: AFB 5201 en motorwagen 4404. |
|
Er zijn nog altijd zestien van de
twintig motorwagens van de reeksen 44 en 45 in dienst: de
4402-4408, 4410, 4501, 4502, 4504-4506 en 4508-4510. Hiervan zijn
de 4402, 4403 en 4405 niet in Stockem, maar in merelbeke in
onderhoud. De 4408 is de enige 'nog' roodgele 44'er, van reeks 45
zijn de 4501, 4502, 4504, 4506, 4508 en 4510 nog roodgeel. De
4404 en 4509 staan hier naast elkaar voor de dieselloods, de 4509
om straks in dienst te komen. |
|
De roodgele 4508 voor de dieselloods,
met erachter de blauwe 4407. De roodgele rijtuigen zijn ook
uiterlijk zeer slecht. Met de elektrificatie van de
Athus-Meuselijn en de komst van reeks 41 zullen deze motorwagens
overcompleet zijn. |
|
Dieselmotorwagengeweld voor de
dieselloods. Links de 4501+4407 en rechts de 4506 en 4404. De
trrein links staat te wachtn op vertrek naar het station en
bestaat uitzonderlijk uit twee motorwagens vanwege de TTB-dag. |
|
Naast de 734.10 in de dieselloods
(inmiddels daaruit verdwenen) staan ook de 734.06 en 734.07 nog
op het terrein. De 734.06 staat hier op een zijspoor op de plek
waar alle sporen van de dieselloods samenkomen op weg naar de
verbindingsspoorlijn. Van deze bijwagens zijn er dertig gebouwd,
waarvan er twintig al gelijk als gewoon getrokken rijtuig type R
in gebruik genomen werden aangezien een nieuwe reeks
motorrijtuigen type 606 niet in productie genomen werd. De tien
overige hebben tot begin jaren negentig nog gereden. |
|
Het kolenlaadgebouw, uiteraard sinds
de jaren vijftig buiten gebruik, staat er in vervallen toestand
nog steeds,
inclusief een gapend gat waar vroeger de kolen
inlagen. |
|
Prachtig is de vervallen en begroeide
oude trap naar het dak van de kolengebouwen. Links bijwagen
734.07 die op een ander zijspoor langs de twee uithaalsporen
staat. de verbindingslijn loopt van die plek rechts langs het
gebouw langs naar het hoofdstation. |
|
Een sprookjesachtig gezicht op bijwagen 734.07 die zo
eenzaam langs de uithaalsporen staat. Door de naaldbomen in de Ardennen
is het landschap met sneeuw hier altijd al snel een prachtig gezicht. |
|
Naast de uitwisselingstreinen met de
echte stelplaats van de motorwagens en locs, Stockem, worden
regelmatig de motorwagens van de gewone dienst voor tanken en
rust uitgewisseld. Er rijdt dan een motorwagen (of twee) naar het
station, meestal vrijwel gelijk gevolgd door een motorwagen terug
die uit dienst komt. Hier passeert de 4509, de eerste blauw
geschilderde motorwagen, de 734.07 op weg naar het station. |
|
Haast absurd is het feit dat de
uitwisselingstreinen zowel op de uithaalsporen als op de
verbindingsspoorlijn keurig links rijden. Dit ziet er uitermate
belachelijk uit op de overdreven uitgebreide spoorinstallaties
hier - die echter in de tijd van drukke stoomtractie uiteraard
nog wel nodig waren. De 4509 rijd keurig over het linker spoor
tot het uiterste stukje van de stelplaats, om dan het
verbindingsspoor op te rijden en rechts van de fotograaf weer
terug naar het station te rijden. |
|
Wederom de 4509, nu op de
verbindingsspoorlijn. De motorwagens richting het station maken
dus geen gebruik van het links zichtbare, veel dichter bij de
stelplaats gelegen, wissel. Ze rijden dus over het tweede
uithaalspoor links van de nog zichtbare struiken nog enkele
honderden meters verder, om vervolgens weer hier te passeren. |
|
Nogmaals een trein op dezelfde plek,
nu met de 4407 en 4501. Het is moeilijk te geloven dat op deze
plek al de sporen en de ingewikkelde rijroutes ook echt nodig
zijn geweest..... De beide reeksen zijn overigens praktisch
gelijk. De 4407 is de laatste motorwagen die nog ene grote
revisie kreeg, en was dus de laatste die in het blauw
overgeschilderd werd. |
|
De treinen naar de stelplaats maken
dus wel gebruik van de logische, korte verbinding en hoeven dus
niet helemaal tot het uiterste spoor te rijden. Ondanks de
keurige regels voor wat betreft het links rijden, wordt dit
wissel gewoon opengereden. Hierdoor is er bij het uitwisselen op
deze plek geen rangeerder nodig. De 4504 is net aangekomen vanaf
het station en rijdt nu terug richting de stelplaats. Gelukkig
voor de fotografen hebben de treinen hier vaak ana beide kanten
witte lichten. |
|
En ook de 4504 passeert weer de
734.07, op weg om uit te rusten. De treinen naar het station
rijden hier dus over het meest rechts spoor om even later over
het hier niet zichtbare, meest linkse spoor de
verbindingsspoorlijn op te rijden. |
|
De 4508 rijdt, komende vanaf de
uithaalsporen en vanaf het station en na het passeren van de
734.06, langzaam de dieselloods in, waarna de motor uitgezet kan
worden. |
|
Tenslotte nog een laatste beeld van de
verbindingsspoorlijn. De 5307, die we inmiddels wel kennen van het
plaatsen van de open goederenwagens, rijdt van de uithaalsporen op de
achtergrond naar het station en is bijna aangekomen bij de splitsing met
de lijn uit Virton (rechts). Hier
is een klein dienstperronnetje (inmiddels uiteraard ook al in
onbruik geraakt), met links een trap naar de stelplaats beneden.
De wagens die de loc net geplaatst heeft staan precies links
naast de locs beneden..... |