Foto van de dag
mei 2006

1919

31 mei 2006

NMBS Historisch 21/2006
Een tijdje is de reeks 15 actief geweest op de as van Oostende naar Welkenraedt. Op deze foto komt de 1501 met rode M4 rijtuigen binnen gelopen in een druilerig Welkenraedt. De IC-A reed toen nog niet door naar Eupen. De 1501 wordt dan ook los gemaakt van de trein, loopt om naar de andere kant en zal weer terug naar de Kust vertrekken. Ook deze tijden zijn historisch !

1918

30 mei 2006

Een unieke opname die ontstond in Brussel-Noord op 30 maart 1977. Links zien we HLD 5137 uit het depot Kortrijk. Deze loc werd gesloopt in november 1995 na schrapping door een ongeval te Montzen op 29 juli 1995. In het midden, loc 5932 (FKR) die na een incident te Enghien in september 1984 reeds in oktober 1984 geschrapt werd. Sloping van de loc volgde te Salzinnes in 1985. Rechts HLE 2307 die na de botsing te Hatrival van 13 mei 1992 geschrapt werd en eveneens te Salzinnes gesloopt werd in januari 2003.

1917

29 mei 2006

7715 met meetrijtuig ES800 en 7770 achteraan te Louise Marie op 28 maart 2006

Meer foto's van de ritten met de ES800 kan je vinden bij de rubriek ES800

1916

28 mei 2006

Diesellocomotief 6291 & enkele lege goederenwagons van de dienst Infrabel
staat gereed in Leopoldsburg om de vertrekken naar de Bundel van
Beringen-Mijn, om daar betonnen dwarsliggers te gaan ophalen, voor de dienst
23 mei 2006

1915

27 mei 2006

Weekendbijlage EeSiOn 21/2006
Het Toerisme en Spoor Patrimonium reed op 6 mei een geslaagde dieselrit doorheen de kempen en Limburg.
's Ochtends werd er door Lier gebold. Aan de overweg van de Lispersesteenweg vormen de trein en de watertoren een mooie combinatie.

1914

26 mei 2006

Buitenlandse foto van de week 104
TKp 23 staat klaar in Dieren om te vertrekken naar Beekbergen, 13 mei 2006

1913

25 mei 2006

Prototype motorstel 050 (ex-501, ex-228.501) bij het buitenrijden van Antwerpen-Centraal op 20 juli 1976. Dit stel werd gebouwd in de CW Mechelen in 1951 en kreeg het nummer 228.501 toegewezen. Van 1 januari 1971 tot 30 september 1971 werd het nummer 501 toegewezen om vervolgens hernummerd te worden naar 050. Het bleef in dienst bij de NMBS tot 12 november 1977 en werd in de loop van de maand mei 1982 gesloopt in de CW Mechelen.

1912

24 mei 2006

NMBS Historisch 20/2006
In mijn archief vond ik nog deze leuke foto van de 1805 met M4 rijtuigen bij Pepinster op weg naar Oostende als IC-A. Ik heb al eens een foto van deze trein in de NMBS Historisch getoond, toen vertrok de trein juist uit Eupen. Vanuit Eupen met de auto met grote spoed naar Pepinster en daar kon ik de trein nog eens vastleggen, dat is deze foto geworden van deze toch wel zeldzame combinatie van de reeks 18 met M4 rijtuigen.
Tot de volgende week. René Hameleers. www.rene-rail.nl

1911

23 mei 2006

PB 13 van DLC met de chemietrein PB-Amoco Geel - Aachen-West. (Leopoldsburg 04.05.2006)

1910

22 mei 2006

751 + 213 + 735 + 733 te Hasselt, 16/09/1989

1909

21 mei 2006

Op dezelfde plaats in Boom als vorige weekendbijlage van EeSiOn , kon ik op 5 mei 2006 een foto maken van de sproeitrein met locs 6292 en 6312.
Aan de andere kant van de bruggen over het kanaal en de Rupel te Ruisbroek-Puurs, kan je de volgende foto maken.
Foto genomen aan het pompstation Ziel- en Appeldonkbeek met de fabriek van Prayon-Rupel op de achtergrond.

1908

20 mei 2006

1907

19 mei 2006

Weekendbijlage EeSiOn 20/2006
Als er lange weekenden (door feestdagen en dergelijke) zijn, worden er op sommige lijnen ontroestingsritten georganiseerd.  Eén van deze lijnen is lijn 52 van Antwerpen naar Puurs.
Op 15 april werd voor dit ritje over en weer een Break ingelegd.

1906

18 mei 2006

Loc 8040 van het Stoomcentrum Maldegem in de fabriek van Degussa (Antwerpen), 13/05/2006
Nieuwe fotorubriek over de "Zondag van de chemie"

Nieuwe rubriek :  Reeks 13 te Thionville

1905

17 mei 2006

Loc 201.010 bracht op 15 mei 2006 4 AK-rijtuigen over van Antwerpen-D.S. BASF naar TW Schaarbeek
Doortocht te Antwerpen-Berchem en Duffel en Eppegem

1904

16 mei 2006

NMBS Historisch 19/2006
Met deze NMBS Historisch sta ik weer even stil bij de buitenlandse inzet van de reeks 16. Hier komt de 1603 voor een Eurocity naar Parijs Noord van de Hohenzollernbrug in Keulen af. De trein is afkomstig van het vormingsstation Köln Deutzerfeld en begint zijn rit naar Frankrijk zo aanstonds in het centrale station van Keulen. Deze Eurocity reed toen via Brussel-Zuid. In Brussel nam een Franse CC 40100 de trein over. Dat waren nog eens tijden !!!!

1903

15 mei 2006

Loc 1201 mocht in Frankrijk 14 SNCF-rijtuigen ophalen en tot Kortrijk TOP slepen als E16806. Dit voor een bedevaartstrein naar Lourdes die binnenkort zal rijden.  Lauwe, 15 mei 2006

Nieuwe foto's van Gerhard Meven bij de rubriek Locparade te Koblenz

1902

14 mei 2006

Op 13 mei kwam de 8040 langs lijn 59 , zondag 14 mei mocht deze samenstelling ritjes verzekeren op de terreinen van de chemiereus Degussa

1901

13 mei 2006

1901 te Brussel-Zuid op 28/02/1996 1901 te Doornik op 13/01/1996

1900

12 mei 2006

Weekendbijlage EeSiOn 19/2006

Op 10 april reed de Speno even langs Schaarbeek om daar nog 3 wagons op te halen.
Vervolgens reed hij verder naar Duitsland.
Hier in Weerde had ik 'm nog te stekken.

1899

11 mei 2006

Loc 2357 op kop van een lange containertrein op lijn 75 tussen Kortrijk en Gent. Olsene, 28 april 2006

1898

10 mei 2006

NMBS Historisch 18/2006
Inmiddels niet meer in België te zien zijn deze stellen uit de serie die in 1954 gebouwd zijn. De 097 is hier op pad als omnibus van Welkenraedt naar Luik Guillemins en heeft zojuist de tunnel bij Nessonveaux verlaten.

1897

9 mei 2006

Loc 2312 met de brammentrein 39741 Gent-Clabecq tijdens zijn doortocht te
NINOVE (lijn 90). 28-04-06 rond 13u50.

1896

8 mei 2006

Buitenlandse foto van de week 103
1183 met de IC-B naar Brussel, hier te Dordrecht-Zuid (NL). 03-05-06

1895

7 mei 2006

6077 tijdens de TSP-rit van 6 mei 2006
fotostop te Beringen

1894

6 mei 2006

Weekendbijlage EeSiOn 18/2006

Op 10 april werden er testritten ingelegd tussen Lier en Diest ter controle van warme asbussen.
Na reeds wat foto's te hebben genomen in Weerde, was ik juist op tijd om het vertrek van de eerste rit naar Diest vast te leggen.

1893

5 mei 2006

Nadat loc 2141 (FSD) defect geraakt was op lijn 50A mocht loc 2365 (FNND) vanaf Gent-St.Pieters instaan voor de tractie van P-8001 Etterbeek – Poperinge. Het gevolg was wel een vertraging van ruim een half uur voor deze trein. Links op de foto bemerken we eveneens dat de horlogetoren afgebroken werd voor restauratie. Gent-St.Pieters, 24 april 2006.

1892

4 mei 2006

Stelplaats Monceau, 15 augustus 1981

1891

3 mei 2006

NMBS Historisch 17/2006
Hoewel deze foto’s vrij recent gemaakt zijn is deze bijzondere tractie alweer historisch. We zien de NMBS 2553 voor de Railion Nederland 6505 en ze leveren beide tractie ! Vanaf Kinkempois werd de tractie voor de Dolomiettrein naar Veendam verzekert door deze combinatie van de reeks 25.5 en de RN serie 6400/6500. Tot het Nederlandse station Sittard werd dus samen aan deze zware trein getrokken door het Nederland Limburgse Heuvelland. Vanaf Sittard nam een electrische loc uit de serie 1600 van Railion Nederland de trein over. Tot 11 december 2005 kwam dus de reeks 25.5 ook in Sittard naast de andere Nederlandse bestemming van de 25.5, Kijfhoek, bij Rotterdam. Tegenwoordig slepen 2 diesellocs van de serie 6400/6500 de trein vanaf Kinkempois in treinschakeling naar Sittard. De foto’s zijn getrokken in Bressoux.

1890

2 mei 2006

 

1889

1 mei 2006

 3-assige stoomlocomotief TKh 'General Maczek' met 2 gerestaureerde rijtuigen M1
tussen Maldegem en Balgerhoeke op 30 april 2006