Le train jaune     
De gele trein van de Pyreneeën
 1 en 3 juli 2011
De gele trein wordt in de volksmond ook wel de “gele kanarie” genoemd omdat de voertuigen zijn geschilderd in de kleuren geel-rood Catalaans.De lijn gaat van Villefranche-Vernet-les –Bains naar Latour de Carol. Latour de Carol –Enveitig heeft 3 verschillende spoorbreedtes: Meterspoor voor de gele trein, Normaalspoor ( 1,435 ) en het breedspoor ( 1,668 ) Spaans
De stroom wordt geleverd  door middel van een complexe hydraulische opwekking,gelegen in de vallei van de Tet.  De spanning van 20.000 volt drie fasen omgezet in de huidige 850 Volt DC. De trein gaat over smalspoor en ontvangt stroom via sleepcontacten van een derde rail.
Het is een uniek traject dat tussen 1903 en 1911 is aangelegd. De gehele baan telt 650 kunstwerken waaronder 19 tunnels en prachtige stenen viaducten. Om te voorkomen dat de hellingen gaan schuiven zijn muren van wel honderden meters lang op onder of opzij van het spoor gemetseld. De prestaties zijn ongelooflijk.
De  lengte van het traject is 62 km met vele stations waar de trein stopt.     Reistijd ongeveer 2.5 uur.
De gele trein is zwaar verlieslatend maar dermate uniek dat het gehele project als industrieel erfgoed door de UNESCO is erkend.

het viaduct Sejourne bestaat uit 2 etages is 65 meter hoog en 235 meter lang.het viaduct telt 16 pijlers
Pont Gisclard, gebouwd tussen 1905 en 1908, met een stalen brug 2 torens van 35 m waar dikke stalen kabels uitkomen die een overspanning van 156 m lengte dragen 80 m boven de grond.