Reis met 4333 naar spoorwegknooppunt Piéton T.S.P.-rit 46 van 30 maart 1996
Vanuit Brussel reed de speciale trein eerst naar Zuttre en Chaleroi via lijn 124. In Chaleroi stond ons een eerste verrassing te wachten : de groene .6244 en .6314 werden aan de motorwagen gekoppeld ! Te Piéton werden deze locs terug afgekoppeld en ging het alleen verder naar de cokesfabriek van Anderlues via lijn 251. De fabriek maakt cokes voor Cockerill-Sambre, maar ook voor uitvoer naar Italië.
Vervolgens reden we terug naar Piéton en verder naar Fontaine l'Evëque via lijn 252. Deze lijn maakte vroeger deel uit van de Waalse As tussen Piéton en Marchienne-au-Pont. Heden ten dage worden er nog 2 bedrijven bediend : de draadtrekkerijen van Fontaine en deze van Beckaert. De gebieden die deze lijn doorkruisen worden gekenmerkt door terrils en oude steenkoolmijnen.
Nadat we terugkeerden naar Piéton begaven we ons richting Bascoup, langsheen lijn 113 (Roux-Piéton-Manage). Het reizigersvervoer werd er stilgelegd in 1987 op het gedeelte Piéton-Manage. Alleen de werkplaatsen van de NMBS te Bascoup voor het vervaardigen van spoortoestellen worden nog bediend.
Het laatste deel van de reis omvatte een bezoek aan twee aansluitingen in de omgeving van Manage.De eerste was de lijn 141 die Fiat te Seneffe bedient. De tweede begint in Famillereux en bedient het industrieterrein van Seneffe.
Tot slot van deze gevulde dag in het Centrum werd er nog een kort bezoek aan de stelplaats van Braine-le-Comte gebracht.
Charleroi Sud Piéton Piéton (lijn 251) Anderlues
cokesfabriek (lijn 251)
Piéton     lijn 252 Fontaine l'Evêque  lijn 252 Fontaine l'Evêque Piéton en Bascoup  lijn 113
Bascoup eindpunt lijn 113 begin van de bundel