Onkruidverdelgingstrein seizoen 2006
Ook dit jaar heb ik mijn best gedaan om een kleine reportage van het jaarlijks weerkerend anti-onkruidsproeigeweld te maken.
De 6328 werd ook ingezet als loc om de groene verdelger te trekken.
Hier werd dit alles op beeld gezet in het zonnige en op dat moment zeer warme Cour-sur-Heure
Maar alles begon reeds eind april in Vlaanderen en dan nog wel dicht in mijn buurt.
Op 27 april reed de trein zijn ronde door de haven van Antwerpen.
Met enige vertraging rijdt hij rond 14.15 uur via lijn 11A naar de sectie Zandvliet
Om diezelfde dag lijn 11 richting noorden te ontdoen van het onkruid, moest de groene sproeier langs de hoogste berg in de provincie Antwerpen rijden: onze afvalberg tussen het rangeerstation en de A12
De dag daarop werden de hoofdlijnen op de linkeroever behandeld.
Een van die lijnen is 208 die ondertussen weeral enkele kilometers langer is.
Via de Kalishoek gaat die lijn nu tot aan de Hessenatie aan het Deurganckdok; de eindhalte Krommen Hoek.
Deze lijn zal in de toekomst nog van nummer veranderen.
Na de gedane arbeid keert de trein terug via de reisweg: Antwerpen L.O. - Zwijndrecht - Antwerpen Oost en zo terug via Berchem naar Lier.
Juist voor hij op linkeroever de Scheldetunnel ingaat, wordt hij nog even gefotografeerd.
Op 29 april had ik enkel tijd om in de ochtend de doortocht te Duffel te zien.
En een foto te nemen....
Op 30 april was het weer heel wat minder en reed ik eerst naar Heide Kalmthout voor een foto.
Die is hier genomen op het einde van het perron richting Essen.
Dan terug de trein op, naar huis.
Om enkele uren later de laatste rit richting Lier nog even vast te leggen.
En hier was het op dat moment wel echt snertweer.
1 mei, een feestdag.
Maar niet echt voor mij ;-)
Met de auto naar Herentals, eerste foto bij terugkomst van Turnhout.
Tweede foto, bij het vertrek in Herentals richting Limburg.
Even de zon erbij en... het moet niet altijd een foto aan de brug van het kanaal zijn.
Laatste opname van die dag, bij de terugrit Neerpelt-Mol.
De rit Mol-Hasselt moest ik helaas laten vallen.
Daarbij, het zonnelicht liet toen weer veel te wensen over.
De volgende dag even over en weer naar Lier voor 1 foto van.... jawel..
Dan een hele tijd er tussen moeten laten wegens werken thuis, en slechts even tijd om in mijn "achtertuin" de aankomst op beeld te kunnen zetten.
Wat een druk leven heeft die fotograaf toch ;-)
Op 18 mei werden het Gentse havengebied en de lijn naar Moerbeke behandeld.
Dat de lijn naar Moerbeke ook een beurt krijgt, is op zijn minst vreemd te noemen.
En dat men hier in Wachtebeke alle overwegen aan het vernieuwen was, nog meer.
Zou dat willen zeggen dat men in de toekomst weer goederentreinen langs hier zoekt te sturen?
Na een dagje op lijn 132 was het weer tijd om naar een andere kant van Charleroi te trekken.
Heen en weer naar Quiévrain om vast te stellen dat het daar absoluut geen ideale fotoplek is, koos ik maar voor Boussu
Door een ontsporing te Mons op 7 juni en de nodige vertragingen de ochtend daarop, miste ik mijn eerste aansluiting en kon ik nog maar net op tijd in Tamines geraken om daar deze foto te maken.
Nu is de lijn 130 nogal goed voorzien van goederentreinen, zodat ik die dag "nog aan mijn trekken kwam".
Dit was trouwens de laatste uitstap naar Wallonië, want wegens acuut tijdgebrek heb ik daar de sproeiritten op lijnen 125, 162, 154, 165 en 166 moeten laten vallen.
Misschien iets voor volgend jaar.....?