Werken aan het viaduct van Moresnet

Dit 1170 meter lange viaduct ligt op de lijn 24 tussen Montzen en Aachen-West en overspant het Geuldal. De hoogte varieert van 23 tot 58 meter.
Het werd gebouwd tijdens de Eerste Wereldoorlog en vernield in 1918, 1940 en 1944. 
Tussen 1947 en 1949 werd deze hersteld en voor de eerste maal herschilderd in 1973. Na de werken mogen de treinen met een snelheid van 60 km/u over het viaduct rijden (voor de werken 20 km/u).
De sporen werden gelegd op een ballastbed in de betonnen kuip. Voor de omomwonenden zal er dus minder lawaaioverlast zijn.
De tijdelijke vereniging Galère-Aelterman voerde de werken uit tussen 2002-2004, en kostte 23,40 miljoen euro.
De vernieuwingswerken bevatten o.a. het vervangen van 22 metalen brugdekken, elk 48 meter lang.
Tijdens de week werd het treinverkeer niet onderbroken.

Het project werd ontwikkeld door het bureau Greisch te Luik en voorziet in de realisatie van een tijdelijke en speciale bovenbouw. Deze contructie maakt het mogelijk om de spanwijdten van twee brugdekken te vervangen. Deze oude brugdekken zullen ter plaatse in stukken worden gebrand en naar beneden gebracht, terwijl de nieuwe, uit één stuk vervaardigde brugdekken, via de speciaal gebouwde constructie op hun plaats worden gebracht.(gegevens uit Op de Baan (TSP) nr. 49 p.35)

Meer info over de firma TV Galère-Aelterman die de werken uitvoert, kan je vinden op de volgende websites : 
www.aelterman-montage.com en www.aelterman.be 

Foto's van Andre Saerens, 9 juli 2006 (werken aan betonnen viaduct ter elektrificatie)

Foto's van Martin Hestermans, 29 december 2005

De eerste palen voor de bovenleiding op het viaduct : 21 juni 2005   Lucien Claeys

   

De rust is teruggekeerd in Moresnet en Montzen : 2 januari 2005  Foto's : Wim Koops

    Montagehal en constructie op 23/02/2004
De overblijfselen. Hal en constructie
zijn nu gedemonteerd

Feestelijke opening van het vernieuwde viaduct van Moresnet, 2 oktober 2004  
Foto's : Willy Peyskens, Geert Maes, Maxim Herman en Wim Koops


Vertrek te Eupen
Welkenraedt Sint-Martens-Voeren Montzen  
7751 + Oriënt-Express + 201.010     29.013 + Oriënt-Express + 201.010
    4403 te Gemmenich 4506 te Gemmenich
4403 + 4506 4506 te Monzen Dolhein
Montzen (lijn 39) ,
201.010 + M2 + 29.013
Licht- en klankspel     "Via Lumina"
     

Foto's van Wim Koops


5 september 2004

1 september 2004


24 augustus 2004

6 juni 2004
       

oude brug

Foto's van Willy Peyskens van de vervanging van het allerlaatste brugdeel op 19 september 2004

Foto's van René Hameleers van de vervanging van het allerlaatste brugdeel op 19 september 2004

Foto's van Hubert Deschepper van het laatste oude brugdeel op 8 september 2004

Foto's van Joris De Mol van de werken op 5 september 2004

Omdat er een ornderdeel aan de oranje stelling van deze brug stuk was, en dit onderdeel eerst moet verwisseld worden,blijft deze brug nog tot zaterdag staan,
dit was er lek... let op de mast die vol vet hing!

Foto's van Willy Peyskens van de werken op 4 september 2004

 

Foto's van Jan Uyttebroeck van de werken op 4 september 2004

Foto's van Jan Uyttebroeck van 19 augustus 2004

 

Foto's van Jan Uyttebroeck van de werken op 7 augustus 2004

   

Foto's van Rik Deschamps : 2 mei 2003 + 9 juli 2004

2 mei 2003    
9 juli 2004    

Foto's van Tim Wijkman genomen op 7 juli 2004 te Vaals (Nederland)

 

Foto's van Martin Hestermans : Op 1 mei 2004 organiseerde firma Aelterman een "opendeur" in Montzen, waar de nieuwe brugsegmenten worden geassembleerd. Interessant was dat, om die segmenten eens echt van kortbij en vanuit een andere "hoek" te kunnen bekijken.

Foto's van Ludwig Bontinck genomen op 15 januari 2004

Werken aan het viaduct op 1 en 2 november 2003 : vervanging secties 9 en 10
Foto's Martin Hestermans en Geert Packet

MartinHestermans1.jpg (35494 bytes) MartinHestermans2.jpg (62881 bytes) MartinHestermans3.jpg (42367 bytes)
1 november 23u middendeel oude sectie 10  los van de oplegdelen
MartinHestermans4.jpg (61029 bytes) MartinHestermans5.jpg (40419 bytes) MartinHestermans6.jpg (49424 bytes)
2 november 21u de nieuwe secties 9 en 10 liggen er werkzaamheden aan de opleg
032525.jpg (103028 bytes) 032523A.jpg (96351 bytes)
Aan de vorming van Montzen kan je goed zien wat een imposante werken het eigenlijk zijn! Al goed voor de omwonenden dat dit maar enkele keren per jaar plaatsvindt. Voor de fotografen daarentegen.....
Zicht op het normaalgezien rustig dorpje, waar voor de gelegenheid op zaterdagavond eens heel veel volk rondliep.

Werken aan het viaduct 23 en 24 augustus 2003 : Luc Allaert

Allaert.jpg (42526 bytes) Allaerta.jpg (56966 bytes) Allaertb.jpg (80970 bytes)
23 augustus 11u   24 augustus : 14u

Toestand op 2 augustus 2003 door Martin Hestermans

Moresnettreinviaduct.jpg (80276 bytes)

Deze foto geeft de situatie op die dag weer. De 6 eerste brugsegmenten zijn vervangen, dus tot aan de onder liggende verkeersweg. Twee oude segmenten liggen nog onder het viaduct. Ogenblik van de opname is +- 16.00 uur, terwijl een goederentrein met Duitse locomotief passeert. Het vervormingseffect in de foto komt door te fotograferen met een diagonale fish-eye, voor een zo breed mogelijke zichthoek.
Het geluidsverschil tussen oude en nieuwe brugdelen is trouwens opmerkelijk. Zodra de trein volledig over het oud brugdeel heen is, is op het nieuwe brugdeel vrijwel geen (contact)geluid meer te horen. De opleg van de nieuwe elementen is dus inzake geluiddemping duidelijk goed bestudeerd.

Vervanging van het tweede brugdeel, 19 en 20 april 2003
Foto's : Willy Peyskens en Pascal Martens 

WillyPeyskens1.jpg (86702 bytes) WillyPeyskens2.jpg (86611 bytes) WillyPeyskens3.jpg (78150 bytes)
Montzen klaarmaken voor het vertrek alles "loopt" op wieltjes!!
WillyPeyskens4.jpg (75601 bytes) WillyPeyskens5.jpg (87346 bytes) WillyPeyskens6.jpg (62830 bytes)
WillyPeyskens7.jpg (74668 bytes) 5503.5504.jpg (55119 bytes) WillyPeyskens8.jpg (70491 bytes)
locs 5503 en 5504   op weg naar Moresnet
5503.5504.1.jpg (53361 bytes) WillyPeyskens9.jpg (72622 bytes) WillyPeyskens10.jpg (84361 bytes)
Oud brugdeel wordt losgemaakt en het nieuwe brugdeel laat men zakken.
Verschil tussen een oud bruggedeelte en een nieuw. Mooie opname van een peiler waar een oud en nieuw brugdeel op rust. 
WillyPeyskens12.jpg (88944 bytes) WillyPeyskens11.jpg (87754 bytes)
WillyPeyskens13.jpg (95859 bytes) Nieuw brugdeel ligt erop.......het oude wordt onderaan de brug afgebroken......oud ijzer??!!

Mooi zicht op het viaduct met de oude en  nieuwe brugdelen en vernieuwde peilers.

WillyPeyskens14.jpg (87055 bytes)

Vervanging van eerste brugdeel, 15 en 16 maart 2003
Foto's : Annemie Van Ende op 16 maart

VanEnde1.jpg (107362 bytes)

VanEnde2.jpg (110884 bytes)

VanEnde5.jpg (90149 bytes) VanEnde6.jpg (96977 bytes)

VanEnde9.jpg (84852 bytes)

VanEnde10.jpg (91040 bytes)

VanEnde13.jpg (57267 bytes) VanEnde14.jpg (68873 bytes)

Foto's genomen door Erwin Cauwenbergh, oktober 2002

Foto's genomen door Jan Uyttebroek op 30 september 2002

P9300024.jpg (54354 bytes) P9300025.jpg (62418 bytes) P9300029.jpg (86405 bytes)

Foto's genomen door Edwin van Elst juli 2002

Dsc00955.jpg (86009 bytes) Dsc00958.jpg (90455 bytes) Dsc00959.jpg (86586 bytes)

Foto's van Geert Maes van een bezoek aan de werf op dinsdag 16 juli 2002

03.jpg (70793 bytes)

06.jpg (63049 bytes)

07.jpg (88963 bytes) 08.jpg (69252 bytes)

05.jpg (91219 bytes)

09.jpg (71931 bytes)

10.jpg (64948 bytes)

11.jpg (70446 bytes)

Begin 2002 is men begonnen met de grondlaag aan het afkappen, daarna plaatst men ijzer rond de afgekapte pijlers.  Vervolgens komt er nog een dikke laag beton over.  Men is begonnen kant Montzen en zullen zo doorgaan richting Buchhausen, dat net over de brug ligt.

01.jpg (115436 bytes)

02.jpg (88462 bytes)

P50300132.jpg (96677 bytes) P50300342.jpg (90642 bytes)

 2 februari 2002

 

3 mei 2002

3 mei 2002