Werken aan het viaduct van Moresnet
Dit 1170 meter lange viaduct ligt op de lijn 24 tussen Montzen en
Aachen-West en overspant het Geuldal. De hoogte varieert van 23 tot 58 meter.
Het werd gebouwd tijdens de Eerste Wereldoorlog en vernield in 1918,
1940 en 1944.
Tussen 1947 en 1949 werd deze hersteld en voor de eerste maal
herschilderd in 1973. Na de werken mogen de treinen met een snelheid van 60 km/u over het viaduct
rijden (voor de werken 20 km/u).
De sporen werden gelegd op een ballastbed in de
betonnen kuip. Voor de
omomwonenden zal er dus minder lawaaioverlast zijn.
De tijdelijke vereniging Galère-Aelterman voerde de werken uit tussen 2002-2004,
en kostte 23,40 miljoen euro.
De vernieuwingswerken bevatten o.a. het vervangen van 22 metalen brugdekken, elk
48 meter lang.
Tijdens de week werd het treinverkeer niet onderbroken.
Het project werd ontwikkeld door het bureau Greisch te Luik en voorziet in de
realisatie van een tijdelijke en speciale bovenbouw. Deze contructie maakt het
mogelijk om de spanwijdten van twee brugdekken te vervangen. Deze oude
brugdekken zullen ter plaatse in stukken worden gebrand en naar beneden
gebracht, terwijl de nieuwe, uit één stuk vervaardigde brugdekken, via de
speciaal gebouwde constructie op hun plaats worden gebracht.(gegevens uit Op de
Baan (TSP) nr. 49 p.35)
Meer info over de firma TV Galère-Aelterman die
de werken uitvoert, kan je vinden op de volgende websites :
De eerste palen voor de bovenleiding op het viaduct : 21
juni 2005 Lucien Claeys
De rust is teruggekeerd in Moresnet en Montzen : 2 januari 2005
Foto's : Wim Koops
Feestelijke opening van het vernieuwde viaduct van Moresnet, 2 oktober
2004
Foto's : Willy Peyskens, Geert Maes, Maxim Herman en Wim Koops
_small.JPG)
Vertrek te Eupen |
_small.JPG) |
_small.JPG) |
_small.JPG) |
_small.JPG) |
 |
_small.JPG) |
 |
_small.JPG) |
 |
 |
_small.JPG) |
 |
 |
_small.JPG) |
 |
 |
 |
 |
_small.JPG) |
 |
 |
 |
 |
Welkenraedt |
Sint-Martens-Voeren |
Montzen |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
7751 + Oriënt-Express + 201.010 |
|
|
29.013 + Oriënt-Express + 201.010 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
4403 te Gemmenich |
4506 te Gemmenich |
 |
 |
 |
 |
4403 + 4506 |
4506 te Monzen |
Dolhein |
 |
 |
 |
 |
Montzen (lijn 39) ,
201.010 + M2 + 29.013 |
Licht- en klankspel
"Via Lumina" |
 |
|
|
|
Foto's van Wim Koops
_small.JPG)
5 september 2004 |
_small.JPG) |
_small.JPG) |
_small.JPG)
1 september 2004 |
_small.JPG) |
_small.JPG) |
_small.JPG) |
_small.JPG) |
_small.JPG)
24 augustus 2004 |
_small.JPG)
6 juni 2004 |
_small.JPG) |
_small.JPG) |
_small.JPG) |
_small.JPG) |
_small.JPG) |
_small.JPG) |
|
|
|
|
 |
 |

oude brug |
 |
 |
 |
 |
 |
Foto's van Willy Peyskens van de vervanging van het allerlaatste
brugdeel op 19 september 2004
Foto's van René Hameleers van de vervanging van het allerlaatste
brugdeel op 19 september 2004
Foto's van Hubert Deschepper van het laatste oude brugdeel op 8
september 2004
Foto's van Joris De Mol van de werken op 5 september 2004
Foto's van Willy Peyskens van de werken op 4 september 2004
Foto's van Jan Uyttebroeck van de werken op 4 september 2004
Foto's van Jan Uyttebroeck van 19 augustus 2004
Foto's van Jan Uyttebroeck van de werken op 7 augustus 2004
Foto's van Rik Deschamps : 2 mei 2003 + 9 juli 2004
Foto's van Tim Wijkman genomen op 7 juli 2004 te Vaals (Nederland)
Foto's van Martin Hestermans : Op 1 mei 2004 organiseerde firma Aelterman
een "opendeur" in Montzen, waar de nieuwe brugsegmenten worden geassembleerd. Interessant
was dat, om die segmenten eens echt van kortbij en vanuit een andere "hoek" te
kunnen bekijken.
Foto's van Ludwig Bontinck genomen op 15 januari 2004
Werken aan het viaduct op 1 en 2 november 2003 : vervanging secties 9 en 10
Foto's Martin Hestermans en Geert Packet
 |
 |
 |
1 november 23u |
middendeel oude sectie 10 |
los van de oplegdelen |
 |
 |
 |
2 november 21u |
de nieuwe secties 9 en 10 liggen er |
werkzaamheden aan de opleg |
 |

Aan de vorming van Montzen kan je goed zien wat een imposante werken
het eigenlijk zijn! Al goed voor de omwonenden dat dit maar enkele keren
per jaar plaatsvindt. Voor de fotografen daarentegen..... |
Zicht op het normaalgezien rustig dorpje,
waar voor de gelegenheid op zaterdagavond eens heel veel volk rondliep. |
Werken aan het viaduct 23 en 24 augustus 2003 : Luc Allaert
 |
 |
 |
23 augustus 11u |
|
24 augustus : 14u |
Toestand op 2 augustus 2003 door Martin Hestermans

|
Deze foto geeft de situatie op die dag weer. De 6 eerste brugsegmenten
zijn vervangen, dus tot aan de onder liggende verkeersweg. Twee oude
segmenten liggen nog onder het viaduct. Ogenblik van de opname is +- 16.00 uur,
terwijl een goederentrein met Duitse locomotief passeert. Het
vervormingseffect in de foto komt door te fotograferen met een diagonale
fish-eye, voor een zo breed mogelijke zichthoek.
Het geluidsverschil tussen oude en nieuwe brugdelen is trouwens opmerkelijk.
Zodra de trein volledig over het oud brugdeel heen is, is op het nieuwe
brugdeel vrijwel geen (contact)geluid meer te horen. De opleg van de nieuwe elementen
is dus inzake geluiddemping duidelijk goed bestudeerd.
|
Vervanging van het tweede brugdeel, 19 en 20 april 2003
Foto's : Willy Peyskens en Pascal Martens
Vervanging van eerste brugdeel, 15 en 16 maart 2003
Foto's : Koen Monté 16 maart en Annemie Van Ende op 16
maart
Foto's genomen door Erwin Cauwenbergh, oktober 2002
Foto's genomen door Jan Uyttebroek op 30 september 2002
Foto's genomen door Edwin van Elst juli 2002
Foto's van Geert Maes van een bezoek aan de werf op dinsdag 16 juli 2002
Begin
2002 is men begonnen met de grondlaag aan
het afkappen, daarna plaatst men ijzer rond de afgekapte pijlers.
Vervolgens komt er nog een dikke laag beton over. Men is begonnen kant
Montzen en zullen zo doorgaan richting Buchhausen, dat net over de brug ligt.
 |

|
 |
 |
2 februari 2002
|
|
3 mei 2002
|
3 mei 2002
|