Weekendbijlage EeSiOn
3de kwartaal 2003 |
|
Nu de rijtuigen M2 (zo goed als) buiten dienst zijn, worden ze sinds 15
juni nog wel ingezet in speciale treinen zoals de treinen naar en van
Pennenzakrock in Mol op 26 juni.
Ook op 24 juni werd er een speciale schooltrein met zo'n 11-tal M2
ingelegd vanuit Mechelen over Leuven naar het Six Flags pretpark.
Loc 2140 trok deze hele sleep hier langs Sint Joris Weert.
|
|
Terug reizigerstreinen met diesel en M2 in de Kempen.
Althans toch op 26 juni, ter gelegenheid van Pennenzakrock.
Op die dag werden er zowel 's morgens als 's avonds 2 extratreinen
ingelegd tussen Antwerpen en Mol om de tieners naar hun festival en 's
avonds terug te brengen.
Op de foto trekt loc 6245 de eerste trein terug naar Antwerpen en
passeert hier in Boechout, een paar honderd meter voor het station.
|
|
Dit weekend bestaat mijn bijlage uit 2 foto's.
Op 1 juli moest ik toevallig in de buurt van de TW Antwerpen Noord zijn
en zag dat daar herstellingswerken bezig waren aan de 201.010.
Het doet goed te weten dat er in sommige van onze oudere locs nog tijd
en moeite wordt gestopt.
Hopelijk zien we deze loc nog deze zomer terug in goede staat op de
sporen
|
|
|
Op 16 juli laatsleden reden er nog eens 55'ers (ATB) naar de Kempen en het
"verre oosten".Met het Telecommeetrijtuig werd er eerst naar
Neerpelt gereden, dan terug naar Mol en zo naar Hasselt en Landen.Normaal
gezien zou men vanuit Landen terugkeren over Hasselt, Mol, Antwerpen en zo
naar Schaarbeek.
's Ochtends had de trein echter al 1 uur vertraging en deze liep uiteindelijk
uit tot bijna 2 uur.Hierdoor werd de terugrit van Landen geschrapt vanaf
Hasselt.
De foto is genomen in Beringen Mijn.
|
|
Een mens moet al eens wat vroeger opstaan voor een leuke foto.
Op 21 juni 2003 was ik al rond half zeven 's ochtends aan de inrit van
Antwerpen Noord, waar loc 5507 even moest halthouden voor een rood sein.
Dit gaf mij de kans de trein vrij goed op beeld te zetten.
De zon kwam op en dit gaf wel een wat meer "artistieke"
finish.Op de foto is ook te zien dat men nu aan beide kanten van de lijn reeds
bezig is met werken.
|
|
We blijven in de stoomsfeer. Maar eventjes terug naar de Bocqlijn op 21 juli
2003.
In Gemenne heb ik de 26.101 nog gefotografeerd richting Ciney.
Jammer genoeg was het ondertussen een beetje betrokken geworden.
Op zaterdag 9 augustus rijdt het Toeristisch Spoor Patrimonium nog maar eens
met hun stomer naar Spontin, nu echter met een goederentrein.
Nog eens een kans op leuke foto's, toch voor diegene die de hitte wil
trotseren.
|
|
Het meetrijtuig van Telecom kom je ook overal tegen.
In een schroeiende hitte passeerde 2382 op lijn 13 met rijtuigen, Telecom en
achterste e-loc te Lint op 29 juli 2003.
En de boer.... hij oogstte voort.
|
|
Op 22 augustus moest ik op Antwerpen Noord zijn en ik heb dan van de
gelegenheid gebruik gemaakt om eens naar de nieuwe, blinkende locs 78 te gaan
kijken.
Zo zag ik juist voor de TW de locs 7800 en 7801 staan, de achterste is de
7793.
|
|
Op 25 augustus 2003 werd er een nieuwe ziftmachine met bijbehorende werkwagons
overgebracht van Hasselt naar Herentals via Mol.
De locs 6235 en 6237 trokken deze trein hier op lijn 15 juist voor de Y
Kruisberg.
Even later zal de trein het station van Herentals binnenrijden.
|
|
Op zaterdag 6 september reed GTF een mooie rit in de Antwerpse haven en dit
met motorwagen 4142.Zij vertrokken vanuit Antwerpen Berchem en reden zo
rechtsreeks naar de sectie Lillo. Vandaar ging de reis naar het
Straatsburgdok, langs de secties IJsland en Petrol en zo verder over de
Petroleumbrug naar de witte molen in de buurt van Lillo (het dorp).Daar
werd halt gehouden voor een serieuze middagmaaltijd, alhoewel het tegen die
tijd al eerder namiddag was.
Nadat de passagiers de nodige spijzen en dranken tot zich hadden
genomen, reed de motorwagen hen over de Berendrechtsluis, de Noordlandbrug
en de lijn 11 terug naar Antwerpen Berchem.De foto is genomen 's morgens juist
voor het inritsein van de sectie Lillo (Kant Oorderen).
|
|
Op 3 september 2003 stond ik op "mijn achtertuinperronnetje" van
Antwerpen Oost te genieten van de avondzon, en natuurlijk ook foto's te nemen.
En zie.. wat reed daar voorbij: de loc 7777 (!) met een trein met nucleair
afval, komende van Nederland en bestemd voor Frankrijk, en ditmaal met 2
wagons met speciale containers.
|
|
TUC Rail gebruikt tegenwoordig terug meer treinen voor het zandvervoer tussen
de werf Antwerpen Berchem/Centraal en Antwerpen Noord.
De NMBS stelt hiervoor locs ter beschikking maar is niet te beroerd om de
nieuwe locs van de reeks 78 al in te zetten.
Loc 7804 reed op 16/9/2003, reeds enkele dagen na zijn indienststelling,
de beladen zandtrein van de werf naar bundel Groenenhoek.
Daar wordt de loc omgezet en vertrekt deze met z'n trein verder naar
Antwerpen Noord, vanwaar hij dan meestal ook een lege meebrengt.
|