Weekendbijlage EeSiOn
2de trimester 2003 |
|
Op 28 maart 2003 kwam diesel 6253 een trein halen die op
kaai 746 in de haven van Antwerpen was geladen.
De foto is genomen op lijn 11A, de uiteindelijke bestemming van de
containertrein is Vesoul in Frankrijk.
|
|
Loc 7771 heeft deze rijtuigen waarschijnlijk naar Antwerpen Noord
getrokken, maar daar ben ik niet 100% zeker van.
Wat ik ook niet weet is wat deze rijtuigen in onze regio kwamen doen.
Foto genomen op lijn 27A te Mortsel
4 maart 2003
|
|
Vanaf Köln loopt er een spoorlijn langs Junkerath naar Gerolstein en zo
verder naar Bitburg en Trier.
Op 30 oktober verleden jaar ben ik 's ochtends vroeg gaan fotograferen
in de buurt van Lissendorf.
Daar zag ik deze loc met 1 wagon richting Gerolstein rijden.
|
|
Hij rijdt weer door het land!!
De sproeiperiode is aangebroken, laat het onkruid maar bang wezen.
Eén van de eerste ritten was naar Erquelinnes, op 12 april ll., en
kon ik de trein kon fotograferen bij doorrit te Lobbes.
Blijkbaar zal de trein dit jaar meestal getrokken worden door locs van
dienst INFRA.
Op de foto is dat te zien aan het witte stickertje onderaan de groene
band vooraan op de loc, de loc achteraan is de 6266.
|
|
Op 26 april reed TSP met een 16 over de geëlektrificeerde Athus-Meuselijn.
Jammer dat het grootste gedeelte van de dag letterlijk in het water viel.
't Was lang geleden dat we nog zo'n regenbuien hadden gehad.
De boeren zullen wel content geweest zijn, de fotografen niet echt.
Hier is de 1608 te zien in Vonêche. Op de kop van de loc hing nog
steeds een sticker van de kerstactie 2002.
|
|
Op 7 mei stonden er 3 locs van de reeks 77 op Zandvliet om nog eens een
proefrit te rijden.
De locs zijn hier gefotografeerd juist bij het buitenrijden van Zandvliet, op
de lijn 11A.
In volgorde de locs 7786, 7790 en 7788. De laatste, 2356, gaat mee als
gesleept
|
|
Een opame van 26 november 2002, op de lijn 27a te Ekeren.
De CFD-loc komt hier waarschijnlijk van de werf aan Berchem en brengt
bakwagons met grond over naar Antwerpen Noord.
|
|
28 juni 1986 in de Antwerpse haven. Het is de 5162 die de sectie Zandvliet
verlaten heeft en richting Antwerpen Noord rijdt over wat toen nog de lijn 27C
was. Nadat heel de omgeving daar veranderd is en vooral de lijn gemoderniseerd
is, is deze omgenummerd in 11 en iets verder in 11A.
|
|
In 1988 heb ik op 10 augustus op lijn 12 deze 5936 gefotografeerd met een M2-rijtuig.
Dit was de personeelstrein tussen Antwerpen Noord en Antwerpen Berchem.
Normaal gezien reed deze op lijn 27A, maar deze keer was lijn 12 ook goed.De
foto is genomen op het uiteinde van het perron van de stopplaats Antwerpen
Luchtbal, die sinds kort definitief gesloten is wegens de aanpassingswerken
aan lijn 12 en het traject van de HSL.
|
|
Op 29 juni 1988 reed de 4006 hier over lijn 25 naar Antwerpen Berchem. De juiste
toedracht weet ik niet meer, maar ik denk dat het wegens een speciale rit was.
De foto is genomen aan de stopplaats Mortsel Deurnesteenweg, welke ondertussen
ook al volledig vernieuwd is.
|
|
Op 4 juni sleepte de 7784 de slijptrein Speno RR 16M-10 van Essen naar
Schaarbeek, waar een e-loc het zootje overnam om het verder naar Luxemburg te
rijden.
Plaats van opname: lijn 27a te Mortsel
|
|
Ook op 4 juni ll. werd het Telecomrijtuig weer over verschillende lijnen
gesleept.
Met vertrek in Schaarbeek over Edingen naar Tournai, vandaar terug naar
Schaarbeek en dan verder naar Antwerpen Oost. Daarna van Antwerpen Oost
naar Brussel Zuid en terug naar Schaarbeek.
De foto is genomen op lijn 15 te Mortsel na het vertrek van Antwerpen Oost.
Loc 2115 is van dienst.
|
|
Op 21 juni organiseerde Mercia Charters weer een ritje door ons land.
Het eerste gedeelte was een rit van Antwerpen Berchem naar de TW op Antwerpen
Noord.
De trein werd toen getrokken door 2 locs serie 74 en 2554 hing achteraan deze
trein als gesleepte loc.
's Ochtends vroeg werden 7409 en 7402 reeds vroeg naar Antwerpen Schijnpoort
gesleept om de trein samen te stellen.
De foto is genomen juist op de lijn 27 A na het verlaten van Antwerpen Noord
(Y Schijn). Rechts zie je hoe de brug wordt aangepast om de sporen van de
werflijn HSL aan te leggen.
|