Weekendbijlage EeSiOn
3de kwartaal 2002 |
|
Op 8 juli 2002 bracht loc 2321 een slaaptrein van Bressoux naar
Nederland, via Roosendaal ipv Maastricht
Foto genomen te Antwerpen Luchtbal.
|
|
7770 + 7769 + 2502 reden een overgaverit (nr. 32707) vanuit de Antwerpse haven naar Leuven.
Woensdag 17 juli reden ze voorbij op lijn 27A te Mortsel, achter het vliegveld
van Deurne.
In derde positie wordt loc 2502 meegenomen als last, en oefent dus geen
tractie uit, zie ook de neergelaten stroomafnemer.
|
|
Op 19 juli trokken 5517 en 5526 (locs type IJzeren Rijn) de Budeltrein over
lijn 27A te Mortsel naar de haven, sectie Lillo.
Dit ter opfrissing van de kennis van de machinisten die voor
deze locs al een opleiding gehad hebben.
Tegen het einde van het jaar zouden dan alle machinisten van depot Mol met
deze locs moeten kunnen rijden, zodat de 51'ers kunnen verdwijnen.
|
|
Op 17 juli reed het Telecomrijtuig
over en weer reed tussen Herentals en Neerpelt.
In Herentals werden de 51'ers vervangen door loc 2160.
De foto is genomen bij het buitenrijden richting Lier, de brug op de
achtergrond is die van het kanaal, onderaan is de aftakking te zien van
het stukje van lijn 29.
|
|
Ook op 17 juli reed er een militair transport vanuit de Antwerpse haven naar
Aachen West.
De 5 wagons waren de dag voordien beladen op de sectie Rhodesië.
Loc 5175 had de eer dit convooi te slepen, en werd gefotografeerd bij het
passeren op lijn 27A in Mortsel.
|
|
Een "bolle neus" in Antwerpen...en nog wel in de haven...en nog wel
als havensleper! Om de loc in goede conditie te houden, schijnt men hem regelmatig in te zetten om
de reeksen van het rangeerstation Antwerpen Noord naar de desbetreffende
secties in de haven over te brengen.Ik kwam hem op 30 juli tegen met een reeks voor Basf.
De foto is genomen op de wissel van lijn 11 en lijn 11A (naar de secties
Stabroek & Zandvliet) juist naast de A12 Nederland-Antwerpen.
De reeks wordt van Antwerpen Noord afgevoerd (op de achtergrond is de trein
zojuist door de stortplaats Hoge Maai gereden) en zal enkele meters verder
zijn weg vervolgen tussen de rijbanen van de autoweg A12.
|
|
Normaal gezien rijd ik steeds met TSP-ritten mee, maar op 10 augustus had ik
andere verplichtingen. Toch had ik in de voormiddag tijd om de heenrit te gaan fotograferen in
Neerwinden.Na een tocht door het struikgewas kon ik deze foto maken van de locs 5178 (mét
derde frontlicht aan) en 5133.
|
|
De overbrenging van deze CFL-LOCOREM loc heb ik op een paar minuten na gemist.
Had ik maar wat meer geduld gehad, en nog even blijven wachten.
Maar ik ben dan toch een paar dagen later op Antwerpen Noord eens gaan kijken
wat het nu juist voor een loc was.
Antwerpen Noord, 22 augustus 2002
|
|
Arno Verhagen woont in Nederland en is 25 geworden.
Ter ere van deze gebeurtenis heeft deze spoorwegliefhebber een mooie rit
georganiseerd doorheen het Vlaamse land.
De 202.020 van TSP werd met enkele rijtuigen naar Essen gestuurd om daar het gezelschap te gaan ophalen.
En dan ging de rit via Antwerpen (zie foto) naar Mol en verder via Leopoldsburg naar Diest.
Van Diest reed de trein via Lier de spoorvrienden terug naar Nederland.
Alleen had Arno met 24 augustus een verschrikkelijke natte dag uitgekozen.
|
|
Ook dit jaar reden op 1 september de "gordeltreinen", ten behoeve
van al
degenen die rond Brussel wilden gordelen. Deze is de E18410 met als tractie loc 2717.
De samenstelling bestond uit 3 rijtuigen M4, 2 rijtuigen DMS dan 4 rijtuigen M4 en tenslotte nog één DMS.
De trein vertrok rond 8 uur in Oostende en volgde het traject Brugge/Gent/Wetteren/Aalst/Denderleeuw/Jette/Zaventem tot in Leuven waar hij
rond 10.35 uur aankwam
|
|
In Namen moest er het één en het ander gevierd worden.
Daarvoor werden er vanuit verschillende depots allerhande materieel (oud en
nieuw) afgevoerd naar Namen.Zo werd er uit Antwerpen loc 204.004 verzonden, via Schaarbeek en Leuven,
waar respectievelijk de rijtuigen van de koninklijke trein van Leopold III en stoomloc 12.004 werden bijgevoegd.
Ook werd loc 1360, samen met 2132 en een nieuw dubbeldekrijtuig vanuit
Oostende naar Namen gestuurd.
De nieuwste locs 77 werden dan weer vanuit Charleroi gehaald.
Vanuit Merelbeke werd motorwagen 4179 verstuurd.
Deze is op 18 september gefotografeerd bij de doorrit te Jette, een plaats
waar dit soort van materieel zelden zal te zien zijn.
|
|
Testritten op de HSL2
Maandag 16 september was ik vruchteloos naar Hoegaarden gereden,
wegens enkele lichte problemen was blijkbaar een deel van de testritten
weggevallen.
Maar vermits het dinsdag toch mooi nazomerweer was, heb ik weer
een toertje met de motor gemaakt, terug naar Hoegaarden en omgeving.
En dan heb ik toch enkele testritten op beeld kunnen zetten,
waaronder deze. Het stel 4304 stel rijdt hier van Ans naar Leuven te
Hoegaarden..
|
|
Onlangs heeft T.S.P. zijn paradepaard weer eens naar Trois
Ponts gestuurd.
's Morgens heel vroeg trokken 6106 en 202.020 de nodige
rijtuigen én de stoomloc 26.101 tot in Waremme.
Daar verdwenen de diesels zodat de stoomloc op eigen kracht via
Liège Guillemins naar Trois Ponts bolde.
Daar namen de 2 diesellocs de tractie weer over, om zo verder
te rijden naar Sourbrodt.De 26.101 volgde dan 's namiddags los, om alles vanuit
Sourbrodt weer naar Trois Ponts te trekken.Op zondag werd dit scenario nog eens herhaald.
De foto zelf is genomen op zaterdag 21 september ter hoogte van
Stoumont, tijdens een grijze ochtend zonder zon.
|