Weekendbijlage EeSiOn
2de kwartaal 2002

01.JPG (72956 bytes) 3 april 2002 te Berendrecht.
De eerste rit van D&L Cargo, die als eerste privé-operator de concurrentiestrijd met de NMBS aanging.
Class66 PB03 van D&L Cargo kwam van Duitsland, via Aken naar de Antwerpse haven. Alle wagons die aan de trein hingen waren ook gehuurd aan D&L Cargo.
02.jpg (152203 bytes)
Op zondag 7 april reed loc 5156 van Genk Goederen naar Gent Sint Pieters met deze 2 K-rijtuigen.
De volledige rit verliep tegen 40 km/u.
De foto is genomen te Hombeek op lijn 53 Mechelen/Dendermonde.
Achteraan hangen 2 REMS-wagons voor de remming van de trein.
03.jpg (157795 bytes)
Op 5 april werd de LILY EXPRESS van Nederland, zie ook de Nederlandse slaaprijtuigen, naar Oostende gereden.
De loc 2103 werd met zijn trein gefotografeerd op lijn 59 richting Gent.
Iets verder op deze lijn is het station van Zwijndrecht.
04.jpg (110017 bytes)

Loc 8503 werd verkocht aan de firma CFD-Locrem.
Op 23 april staat hij op de HSL-werf te Antwerpen Rail Rangeerstation Noord.

 

05.jpg (82208 bytes)
Op zaterdag 27 april 2002 organiseerde de GTF een rondrit doorheen een stukje Limburg en Kempen.
's Voormiddags was de zon nog wat van de partij, en kon deze mooie foto gemaakt worden op het lijntje 218.
Dit is het industrielijntje tussen station Tessenderlo en de bundel Tessenderlo Chemie.
Het andere spoor op de foto wordt momenteel in het weekend benut voor het toeristisch gebruik van railbikes.
06.jpg (108290 bytes)
Ter gelegenheid van "les journées du lait" door de Waalse Gemeenschap, heeft de N.M.B.S. op verschillende dagen treinen ingelegd om de kinderen op een leuke manier naar Coo (Telecoo) over te brengen.
De witte vlekken op de trein (2de, 3de, 5de en laatste rijtuig) zijn langs beide kanten half beschilderd als een bonte koe.
De foto is genomen op 2 mei 2002 te Poulseur met loc 5519
07.jpg (85849 bytes)
Op 8 mei was ik nog langs Kortenberg gereden, om daar eens te gaan kijken naar de werf.
5307 op kop, daarachter een DMS, dan een oud meetrijtuig voor de bovenleiding, dat nu is vervangen door de EM130.
Als laatste rijtuig de ES800 voor de proeven van Telecom.
De 5308 sluit de rij.
08.jpg (72265 bytes)
Op woensdag 15 mei 2002 had men in Antwerpen problemen tussen Antwerpen Centraal en Berchem wegens averij aan de bovenleiding.Toevallig passeerde ik 's avonds nog langs Antwerpen Oost, waar ik vanop de straat boven aan het perron I11-rijtuigen zag staan.Een korte spurt leverde deze foto op van, wat ik vermoed, de trein Antwerpen-Oostende moet zijn.  Even later kreeg deze het sein tot vertrek.
Op kop de 1360 met nog steeds zijn Euroklevers.
09.jpg (97385 bytes)
Dit maal een foto van de overbrenging van de 608.05 van Merelbeke naar Leuven.
Dit gebeurde op 22 mei 2002 met de 7703, die hier Haacht passeert (lijn 53, Mechelen-Leuven).
De foto is genomen aan de overweg naast het station.
De 7703 reed juist naar het tegenspoor en gaat in het station zelf even uitwijken, om een reizigerstrein te laten passeren.
10.jpg (75102 bytes)
's Ochtends héél vroeg op 25 mei 2002 was de 201.010 van Antwerpen reeds vertrokken naar Schaarbeek om daar de 26.101 te gaan ophalen.
Daarna reden ze naar Oostende. Naar aanleiding van "Oostende voor anker" werd er gependeld tussen deze badplaats en Brugge. Die zaterdag was ik rond 8 uur in Torhout om de doorrit van de locs te fotograferen.
11.jpg (91553 bytes)
Op 29 mei laatstleden zag ik in Brussel Noord deze lichtblauwe CFD Locorem richting Noord-Zuidverbinding rijden.Die werd die dag gebruikt voor opleiding van bestuurders, en reed enkele keren tussen Brussel Noord en Brussel Klein Eiland.
Na deze ritten reed de loc terug naar Schaarbeek, alwaar hij ook vertrokken was.
12.jpg (66789 bytes)
Op 23 mei is er een bar/dancingrijtuig overgebracht naar Antwerpen Noord.In de namiddag werd dit rijtuig dan overgebracht naar de sectie Far West(foto) in de haven met loc 7403.Van daar ging het met een rangeerbeweging tot voorbij het cinemacomplex Metropolis om zo nog een goede 200 m verder te worden geduwd tot aan het Straatsburgdok.
Dan werd het door een firma op een dieplader geladen en overgebracht naar een andere bestemming.
13.jpg (127050 bytes)
Op 19 juni stond ik in Mortsel achter het vliegveld te wachten op de 2 77'ers die naar Lier reden voor de onkruidverdelgingstrein.
Deze hadden echter een goed uur vertraging, en dat gaf me de tijd andere dingen te fotograferen.
Zoals deze 2, nrs 7768 en 7764, die deze trein vanaf Antwerpen Noord helemaal tot in Montzen sleepten!!
14.jpg (83356 bytes)
Braine-le-Comte, 29 juni.  944 + 697
Nu is deze 697 de eerste van de serie AM73 die vernieuwd is.Hij is in de nieuwe kleurstelling terug op het net sinds 14 juni 2002, een goede 3 weken.
Wat betreft deze moderniseringen; van de serie 66 zijn er ondertussen al 40 vernieuwd, van de serie 70JH al 7.