Weekendbijlage EeSiOn
2de kwartaal 2002 |
|
3 april 2002 te Berendrecht.
De eerste rit van D&L Cargo, die als eerste privé-operator de
concurrentiestrijd met de NMBS aanging.
Class66 PB03 van D&L Cargo kwam van Duitsland, via Aken naar de
Antwerpse haven. Alle wagons die aan de trein hingen waren ook gehuurd aan
D&L Cargo. |
|
Op zondag 7 april reed loc 5156 van Genk Goederen
naar Gent Sint Pieters met deze 2 K-rijtuigen.
De volledige rit verliep tegen 40 km/u.
De foto is genomen te Hombeek op lijn 53
Mechelen/Dendermonde.
Achteraan hangen 2 REMS-wagons voor de remming van
de trein.
|
|
Op 5 april werd de LILY EXPRESS van Nederland, zie ook de
Nederlandse slaaprijtuigen, naar Oostende gereden.
De loc 2103 werd met zijn trein gefotografeerd op
lijn 59 richting Gent.
Iets verder op deze lijn is het station van
Zwijndrecht.
|
|
Loc 8503 werd verkocht aan de
firma CFD-Locrem.
Op 23 april staat hij op de HSL-werf te Antwerpen Rail Rangeerstation Noord.
|
|
Op zaterdag 27 april 2002 organiseerde de GTF een
rondrit doorheen een stukje Limburg en Kempen.
's Voormiddags was de zon nog wat van de partij,
en kon deze mooie foto gemaakt worden op het lijntje 218.
Dit is het industrielijntje tussen station
Tessenderlo en de bundel Tessenderlo Chemie.
Het andere spoor op de foto wordt momenteel
in het weekend benut voor het toeristisch gebruik van railbikes.
|
|
Ter gelegenheid van "les journées du
lait" door de Waalse Gemeenschap, heeft de N.M.B.S. op verschillende
dagen treinen ingelegd om de kinderen op een leuke manier naar Coo (Telecoo)
over te brengen.
De witte vlekken op de trein (2de, 3de, 5de
en laatste rijtuig) zijn langs beide kanten half beschilderd als een bonte koe.
De foto is genomen op 2 mei 2002 te Poulseur met loc 5519
|
|
Op 8 mei was ik nog langs Kortenberg gereden, om
daar eens te gaan kijken naar de werf.
5307 op kop, daarachter een DMS, dan een oud meetrijtuig voor de bovenleiding, dat nu is
vervangen door de EM130.
Als laatste rijtuig de ES800 voor de proeven van
Telecom.
De 5308 sluit de rij.
|
|
Op woensdag 15 mei 2002 had men in Antwerpen
problemen tussen Antwerpen Centraal en Berchem wegens averij aan de
bovenleiding.Toevallig passeerde ik 's avonds nog langs
Antwerpen Oost, waar ik vanop de straat boven aan het perron
I11-rijtuigen zag staan.Een korte spurt leverde deze foto op van, wat ik
vermoed, de trein Antwerpen-Oostende moet zijn. Even later kreeg deze
het sein tot vertrek.
Op kop de 1360 met nog steeds zijn Euroklevers.
|
|
Dit maal een foto van de overbrenging van de
608.05 van Merelbeke naar Leuven.
Dit gebeurde op 22 mei 2002 met de 7703,
die hier Haacht passeert (lijn 53, Mechelen-Leuven).
De foto is genomen aan de overweg naast
het station.
De 7703 reed juist naar het tegenspoor en gaat in
het station zelf even uitwijken, om een reizigerstrein te laten passeren.
|
|
's Ochtends héél vroeg op 25 mei 2002 was de
201.010 van Antwerpen reeds vertrokken naar Schaarbeek om daar de 26.101 te
gaan ophalen.
Daarna reden ze naar Oostende. Naar aanleiding van "Oostende voor
anker" werd er gependeld tussen deze badplaats en Brugge. Die zaterdag was ik rond 8 uur in Torhout om
de doorrit van de locs te fotograferen.
|
|
Op 29 mei laatstleden zag ik in Brussel Noord
deze lichtblauwe CFD Locorem richting Noord-Zuidverbinding rijden.Die werd die dag gebruikt voor opleiding van
bestuurders, en reed enkele keren tussen Brussel Noord en Brussel Klein
Eiland.
Na deze ritten reed de loc terug naar Schaarbeek,
alwaar hij ook vertrokken was.
|
|
Op 23 mei is er een
bar/dancingrijtuig overgebracht naar Antwerpen Noord.In de namiddag werd dit rijtuig dan overgebracht naar de sectie
Far West(foto) in de haven met loc 7403.Van daar ging het met een rangeerbeweging tot voorbij het
cinemacomplex Metropolis om zo nog een goede 200 m verder te worden geduwd tot
aan het Straatsburgdok.
Dan werd het door een firma op een dieplader geladen en
overgebracht naar een andere bestemming.
|
|
Op 19 juni stond ik in Mortsel achter het vliegveld
te wachten op de 2 77'ers die naar Lier reden voor de onkruidverdelgingstrein.
Deze hadden echter een goed uur vertraging, en dat
gaf me de tijd andere dingen te fotograferen.
Zoals deze 2, nrs 7768 en 7764, die deze trein vanaf
Antwerpen Noord helemaal tot in Montzen sleepten!!
|
|
Braine-le-Comte, 29 juni. 944 + 697
Nu is deze 697 de eerste van de serie AM73 die vernieuwd is.Hij is in de nieuwe kleurstelling terug op het net sinds 14 juni 2002, een
goede 3 weken.
Wat betreft deze moderniseringen; van de serie 66 zijn er ondertussen al 40
vernieuwd, van de serie 70JH al 7.
|