De onkruidverdelgingstrein voorjaar 2002
EeSiOn

01.JPG (106128 bytes)
Door omstandigheden, buiten de NMBS om, kon de onkruidverdelgingstrein (ovt) dit jaar pas van start gaan einde mei i.p.v. begin mei.
De hele eerste planning in Wallonië viel daarom bijna volledig in het water, en moest dus in de maand juli afgewerkt worden.Nochtans waren de allereerste ritten met de sproeitrein van de Engelse firma WEED FREE in het Waalse landsgedeelte.
Op 28 mei reed de ovt in de buurt van Bressoux, Seraing, industriële lijn 285 (waar trouwens de foto genomen is) om te eindigen in Flemalle.
Locs van dienst waren de 6262 en 6210.
02.JPG (115966 bytes)
Op 5 juni kwam de ovt tot in het station van Jette om van rijrichting te veranderen.
De machinist had de koplichten al rood gezet, nog voor de trein goed en wel stilstond.
Met enige gebarentaal over en weer werd het probleempje alsnog opgelost en branden de witte terug.
Hierdoor kon dan toch de foto gemaakt worden.
Die dag stonden 5318 en 5215 elk aan een kant.
03.JPG (100578 bytes)
Op 6 juni vertrok de ovt uit de bundel van Schaarbeek, om daar de loc om te zetten en zo naar Leuven te rijden.Dit is de reden dat enkel de 6245 van dienst is.
Volgens de chef van dienst zou de trein aan perron 7 komen, dus had ik mij al opgesteld om daar een foto te nemen.Mijn verbazing was dan ook groot toen ik de ovt van Schaarbeek zag komen, maar dan wel helemaal aan de buitenkant.Een lange spurt door de perrongang en op de trappen was dan wel nodig om toch nog op tijd te zijn om dit beeldje te maken.
04.JPG (124696 bytes)
Een dagje uit in Limburg.  Maar met een uur vertraging was de ovt vertrokken in Hasselt.
Dat was dan wel een gezellig uurtje wachten in de zon, hier aan de Y Boksbergheide.
Door deze vertraging en ook door het feit dat de ovt op tijd in Lier moest zijn om een lading verdelgingsmiddel op te slaan, viel een gedeelte van die dagplanning weg.
In plaats van, na de rit Winterslag - Bilzen, terug te komen naar de Y Boksberheide, reed de ovt van Bilzen rechtsreeks naar Hasselt en zo verder naar Lier.Ook het gedeelte naar Genk reizigers en terug moest er aan geloven.Die dag, 7 juni, waren 5178 en 5138 in dienst.
05.JPG (92402 bytes)
Een dagje zonder echt noemenswaardige problemen.
Het programma werd op een feilloze manier afgewerkt, op één halte na.
Nadat de ovt terugkwam van de Nederlandse grens en Neerpelt had deze een kleine vertraging en stopte daarom niet meer in Balen Werkplaatsen.Dit had voor mij enkele fotostops minder als gevolg.Maar geen erg, in het oprijden waren er al mooie foto's gemaakt, zoals hier in Balen Wezel.Op 8 juni werden 5138 en 6255 ingezet als werkpaarden.
06.JPG (96163 bytes)
Op 11 juni reed de ovt op een voor mij bekender terrein, namelijk Antwerpen Noord en de haven.Na een rondgang op het Noord en ritten naar de "Belgische Basis" en "Angola" reed de ovt naar de sectie "Berendrecht" en daarvan terug naar het Noord.
Hierbij moet er gereden worden over lijn 226, en daar kan men zien dat de treinen eigenlijk "tegendraads" rijden.Om van het Noord naar Berendrecht of terug te rijden moeten ze telkens over het rechtse spoor i.p.v. het linkse.Dit heeft te maken met een specifieke ligging van de sporen aldaar.En zo ziet men loc 6268 richting Noord rijden, met achteraan de ovt loc 6255.  De foto is genomen vanop de Lillobrug.
07.JPG (81635 bytes)
Reeds de dag ervoor, in de Antwerpse haven, was het al regenachtig, maar 12 juni was verschrikkelijk.Toch kon dit slechte weer me er niet van weerhouden om de ovt te gaan fotograferen.Nochtans hier in Evere was het treurnis alom.
Niet alleen was de ovt wéér een uur achter op schema, maar het heeft die ochtend aan één stuk geregend.Een schuilplaats onder de bomen, en dan maar wachten.
Gelukkig kon ik daar ook nog leuke dingen fotograferen zoals een lege steenslagtrein, getrokken door de 5307 en de 5308.
Doch op het moment dat de trein voorbijkwam, viel het water met bakken uit de lucht.
De machinist van de 5104 zal zich waarschijnlijk het één en het ander afgevraagd hebben.  Aan de achterkant hangt de 5135.
08.JPG (115881 bytes)
Een goede week later, op 18 juni, reed de ovt nogmaals doorheen de Antwerpse haven, maar nu aan de linkeroever.
En met een verrassing.... hij werd gesleept door 2 locs van de reeks 77, namelijk 7764 en 7768.Dit zou echter niet de laatste maal zijn.
De foto is genomen op het moment dat de ovt de bundel zuid verlaat, terug richting bundel kallo om zo te "driehoeken" en terug de haven in te rijden over lijn 208.
09.JPG (124023 bytes)
Ook de volgende dag, 19 juni, werd de ovt getrokken door 2 77'ers, maar nu waren het de 7762 en 7763.Weer met een uur vertraging, ditmaal wegens problemen met de 7763 bij het vertrek op Antwerpen Noord om in Lier de ovt op te halen.
Maar uiteindelijk liep alles nog goed af, en werden alle ritten van die dag gereden.
Zo kwam het dat de 77'ers een uitstapje maakten tot in Aarschot en Vilvoorde.
De foto is genomen op lijn 27 aan het station van Weerde, toen de trein terugkwam van Aarschot via Y Holsbeek en Y Hever.
10.JPG (156616 bytes)
De laatste foto is tevens de laatste keer dat ik de ovt dit jaar heb gezien, op 23 juni, bij het voorbijrijden van het station Hove op de lijn 25.Achteraan hing de groene 6244.
Er was verleden jaar (of was het al dit jaar?) eens een artikel verschenen in de Gazet van Antwerpen, over dit station.Blijkbaar is de NMBS van plan om het gebouw met de grond gelijk te maken, en dan te vervangen door een grotere parking en een bushalte.
Tot nog toe is hiervan niets te merken, alhoewel het station al verlaten is en dan natuurlijk ook een trekplaats wordt voor vandalisme.