Weekenbijlage EeSiOn
|
|
Ondertussen zijn de 7861 en
7862 al in dienst genomen, maar op 1 maart van dit jaar reden
7852 en 7858 hun overgavetestrit.
Met hier en daar nog wat
restjes sneeuw (het zou echter niet de laatste zijn) hier aan de
vertakking Schijn te Antwerpen Noord richting Leuven.
De derde loc is de 2610.
|
|
Op 14 maart zag ik in Eppegem dit "dieselgeweld" voorbijrijden. | |
Wat bieden we deze
maal: de EM130 rijdt wekelijks wel ergens rond voor meting van de
sporen en de bovenleiding.
Op 15 maart reed de motorwagen langs Groenendaal op weg van Brussel
naar Ciney. Mooi geel en blinkend op een warme zonnige dag.
|
|
De Pinte, 16
maart 2005.
Die dag werden er testritten
gereden met 78'ers en M6-rijtuigen.
Ondertussen ben ik er nog niet
achtergekomen wat het doel van deze testen was.
Er werd een rit gereden van
Gent-St.-Pieters naar Kortrijk en terug met de 7851+7850 en een
27/21 (nummer vergeten) op kop.
Bij de derde rit, weer naar
Kortrijk, hingen de rijtuigen vlak achter de 78'ers en de e-loc
achteraan.
|
|
Ongeveer 2 uur en 30 minuten heen
en nogmaals zoveel terug tussen Antwerpen en Franchimont.
En voor wat? Voor een geel
Matisavoertuig genoemd UM200SG!
En wat is dat nu voor iets? Ik
weet het niet, maar diegene die het wel weet mag het mij mailen op
eesion@skynet.be.
Gelukkig was het daar zonnig en
warm weer en had ik daar een mooi rustig plaatsje met een zicht op
de ruïne in de verte.
|
|
Voor de aanleg van
hogesnelheidslijnen in Frankrijk komt men bij ons de "steentjes"
halen.
Zo waren verschillende
transporten over en weer van volle en ledige steenslagtreinen tussen
Frankrijk en Lessen.
Hiervoor werden zelfs Franse
diesellocs in dubbeltractie ingezet.
Eén van deze ledige ritten naar
Lessen is gefotografeerd op 18 maart te Frameries (SNCF 467530 +
SNCF 467592).
|
|
Op 26 maart reed DLC met een
ijzerschroottransport van Nederland naar ALZ Genk.
Een zonnige dag op lijn 15 te
Boechout.
|
|
Voor deze weekendbijlage moet ik
wat uit de hoogte doen.
Zodoende kon ik P-trein 8022 (Etterbeek-Geraardsbergen)
fotograferen te Sint-Agatha-Berchem.
Loc van dienst op 31 maart ll. is
2223.
|
|
Nog
steeds tegen te komen op het Belgische spoorwegnet: de
telecomtrein.
Meestal getrokken door een e-loc, doch op sommige nog
bovenleidingloze lijnen staat er een mooie diesel voor.
Zoals hier op 19 april te Moortsele met 7767 als sleepelement.
|
|
Op 21 april was er een transport van brugdekken, vanop lijn 55 (helaas ben ik in mijn papierrommel de herkomst van deze trein kwijtgespeeld) naar Gent Zeehaven en van daar met een elektrische loc verder (maar ook de bestemming vind ik niet meer, het wordt te erg). De foto van deze trein met zijn bijzondere lading is hier genomen bij het vertrek te Wondelgem. | |
Op een bepaald moment had ik iets vernomen over een
sproeitrein die Tertre ging verlossen van z'n onkruid, maar de
samenstelling klopte niet echt met wat ik verwachtte.Vermits ik op die 9de mei een vrije dag had, ben ik toch maar eens
gaan kijken. Na de trein gemist te hebben zowel in Mons als in Saint
Ghislain, ben ik maar gaan wachten in Jemappes.
En daar zag ik op een bepaald ogenblik deze "sproeitrein"
voorbijkomen. De samenstelling was gewoon 1 wagon met een citern en
een kleine sproeiinstallatie. Blijkbaar wordt deze combinatie enkel
gebruikt op plaatselijke aansluitingen in de streek van Mons.
|
|
Eergisteren
werd een persvoorstelling gehouden te Antwerpen in de TW ter gelegenheid van
de levering van de "laatste" loc van de reeks 77.Plechtig werd loc
7870 aan de aanwezige pers voorgesteld.Enkele dagen daarvoor werd deze loc echter al getest met een rit, samen met
7867. Het leuke aan die testrit was
dat de 7870 zonder nummer reed. Blijkbaar mochten de eerste foto's mét
nummer slechts gemaakt worden op de persvoorstelling. Die bewuste dag stond
ik langs lijn 27A toen deze testrit voorbijreed, en het resultaat kan u in
deze weekendbijlage vinden. Maar in feite schijnt de 7870 niet de echt
laatst geleverde te zijn, 7868 en 7869 zijn er nog niet geleverd en moeten
dus ook nog getest worden.
Ekeren, 9 juni 2005.
|
|
Met deze bijlage zitten we weeral in de helft van't jaar 2005. Rangeerloc 8258 aan kaai 119 (Haven van Antwerpen), 27 mei 2005 |